Jens Henriksson hantering av bolagets livförsäkringskunder kan vara olaglig.
Folksams vd kan ha begått lagbrott
Mest läst i kategorin
Det avslöjar SvD Näringsliv på fredagen.
Folksams hantering och fördelning av återbäringspengar till sina försäkringstagare granskas sedan en tid tillbaka av Finansinspektionen, vilket tidningen tidigare berättat.
Anledningen är att kunder i livbolaget som haft en hem- eller bilförsäkring fått återbäring, medan andra kunder blivit utan, skriver SvD.
Detta trots att återbäringen i ett livbolag måste fördelas till försäkringstagarna i relation till hur försäkringen bidragit till överskottet.
Men tidningen erfar att Folksams vd Jens Henriksson under hösten 2014 beslutade att vissa kunder inte skulle få återbäring. Dessutom är det en fråga för styrelsen och inte ledningen.
Utöver att Henrikssons beslut medför risk för intressekonflikt så kan det också ha fattats i strid med gällande regler, rapporterar SvD. Enligt lagen ska styrelsen bestämma riktlinjer kring försäkringar. Men på Folksam hamnade frågan först i efterhand på styrelsens bord.
Folksam har avböjt att kommentera de nya uppgifterna och uppger att man inväntar FI:s beslut