Tjänstemännen i Folksam-toppen tycker (uppenbarligen) att det är roligare att basa för ett stort imperium, än för ett mindre som fokuserar på återbäring till kunderna. Det skriver Realtids Annelie Östlund.
Folksam Sak skulle i teorin kunna dela ut 15 miljarder utan att bryta några regler
Realtid har tidigare skrivit om Folksams nära band till Swedbank – de höga tjänstemännens köp av Swedbanks tjänster som sker utan att andra banker får vara med och konkurrera.
Förklaringen till att detta inte ifrågasätts mer är sannolikt att Folksam är ett ömsesidigt försäkringsbolag som ägs av sina kunder: det finns ingen storägare som kan sätta press på ledningen – ingen aktieaktivist som kan klämma in en representant i styrelsen.
Och precis som försäkringsjättens ledning har stor frihet att favorisera vilken leverantör man vill, kan man utan större protester hålla inne med större delen av vinsten – som annars skulle ha kablats ut till kunderna i form av återbäring.
Samtidigt som Folksam Sak-koncernen rapporterar en vinst på 3,8 miljarder kronor för 2021 landar återbäringen på 455 miljoner – endast 12 procent alltså. Vilken aktieägare i ett supermoget bolag (ingen tillväxtraket alltså) skulle nöja sig med en sådan utdelningsprocent?
Marcus Haglund, pressansvarig på Folksamgruppen, skriver i ett mejl att det inte är något självändamål att ha ett stort konsolideringskapital, men att man är mån om att säkerställa Folksam Saks ”långsiktiga finansiella stabilitet” i en osäker marknad. Han hänvisar också till att Folksam Sak är ett ömsesidigt bolag vilket innebär ”begränsade möjlighet till kapitaltillskott”.
Men den beslutade återföringen om endast en knapp halv miljard måste ändå ifrågasättas. Detta mot bakgrund av att Folksam Sak i teorin skulle kunna dela ut 15 miljarder utan att bryta några regler.
Av den senaste årsredovisningen framgår att bolagets kapitalbas har ökat till 25,6 miljarder samtidigt som solvenskapitalkravet är 10,4 miljarder. Mellan 2020 och 2021 har dessutom solvenskapitalkravet som andel av kapitalbasen minskat från 44 procent till 40 procent.
Mot bakgrund av att Folksams uppgift är att förse ägarna med bra och prisvärda försäkringar – och dela ut överskottet till kunderna – kan man fundera över varför det sparas mer i ladorna än vad nöden kräver.
En teori är att det helt enkelt handlar om att tjänstemän tycker det är roligare att bygga på ”sitt” imperium än att prioritera återbäring till kunderna.
Att Folksam investerar överdrivet mycket av överskottet istället för att återföra det kunderna, innebär det facto att ledning och styrelse tagit på sig en uppgift som ingen gett dem – nämligen förmögenhetsförvaltning utan personlig rådgivning.
Är det vad kunderna vill ha? Den diskussionen borde tas upp av Folksams högsta beslutande organ – dess stämma som äger rum den 21 april 2022.