Över 20 000 svenskar har investerat i en produkt som Finansinspektionen beskriver som olämplig, svårbegriplig och olönsam. FI uppmanar nu konsumenter att vara försiktiga.
FI varnar: 20 000 svenskar lurade av högriskprodukt
I en nyligen publicerad rapport från Finansinspektionen varnas det för investeringsprodukten Autocall – en strukturerad produkt som kopplas till utvecklingen av flera underliggande tillgångar, vanligtvis aktier.
Myndigheten konstaterar att produkten marknadsförs som ett sätt att skydda sparpengar eller förbättra avkastning vid olika marknadsscenarier. Men bakom marknadsföringen döljer sig höga avgifter, stora risker och komplexitet som gör produkten svårbegriplig för många, uppger Dagens PS.
Enligt Finansinspektionens kartläggning mellan åren 2018–2024, är Autocall en av de vanligaste produkterna som säljs via finansiell rådgivning i Sverige. Trots detta är den i de flesta fall olönsam.
Missa inte: Finansinspektionen: Undvik dessa bolag som pesten. Realtid
Bättre avkastning
En genomsnittlig investering i Autocall ligger på cirka 186 000 kronor. FI menar att en direktinvestering i de underliggande aktierna skulle ha gett bättre avkastning i majoriteten av fallen.
”Autocall marknadsförs ofta som en produkt som ska vara fördelaktig vid sidledes, stigande och ibland fallande marknader. Men vår analys visar att de i de flesta fall är olönsamma jämfört med en direktinvestering,” säger Mathias Lien Oskarsson, analytiker på FI, till Dagens PS.
Finansinspektionen varnar nu konsumenter för att låta sig övertygas av rådgivare som erbjuder Autocall.
”Bakom ytan döljer sig ofta produkter som är dyra och svåra att förstå för de allra flesta konsumenter,” skriver myndigheten.
Läs även: FI tar krafttag mot bedrägerier – men räcker det? News55