Realtid

FI granskar Bankgirots kontroll av utkontrakterad IT-drift

Bankgirot
Foto: Ian Battaglia via Unsplash
Marlene Sellebraten
Uppdaterad: 18 aug. 2021Publicerad: 18 aug. 2021

Utkontraktering innebär nya risker varför Finansinspektionen, FI, nu granskar Bankgirots utkontrakterade verksamhet, i synnnerhet IT-driften.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bankgirocentralen BGC, Bankgirot, väljer som andra företag som utgör den finansiella infrastrukturen för betalningar att utkontraktera en del av sin kritiska verksamheten, däribland IT-drift, på andra aktörer. Finansinspektionen bedömer att utkontraktering innebär nya risker och kommer därför att undersöka hur Bankgirot hanterar riskerna kopplade till sin utkontrakterade verksamhet. Det framgår av ett pressmeddelande.

− Betalningssystemet påverkar allt och alla i vårt samhälle och även korta driftavbrott kan få mycket stora negativa effekter. God styrning och intern kontroll är därför en nyckelkomponent för att bedriva en professionell verksamhet där samhällets förtroende upprätthålls, säger Maximilian Görtz på FI, i en skriftlig kommentar.

Bankgirot har valt utkontraktering för att “säkerställa stabilitet, säkerhet och kvalitet över tid”, skrev clearinghuset i juni och aviserade att flytten av Bankgirots serverplattform, totalt 600 servrar och 300 databaser, slutfördes under 2020. Sedan tidigare har Bankgirosystemets tjänster överförts till en annan leverantör. Tieto Evry är företaget som levererar drift och förvaltning av Bankgirots betalplattformar och CGI det som hanterar utveckling och förvaltning av betaltjänster.

 – Vi bedömer att outsourcingen ger de bästa förutsättningarna för att även framåt uppfylla de krav som kommer att ställas, sade då Jonas Gavelin, CIO på Bankgirot, i en skriftlig kommentar.

Bankgirots system hanterar betalningar om 70 miljarder kronor varje dygn.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS