Therese Wieselquist Ekman, ansvarig för finansiell folkbildning på FI, förklarar vad som händer Nord Fondkommissions kunder efter de indragna tillstånden.
FI: Detta betyder beslutet för Nords kunder
Mest läst i kategorin
Finansinspektionen har publicerat några frågor och svar om den uppkomna situationen på sin hemsida.
Varför har FI dragit tillbaka tillståndet för Nord Fondkommission?
– Vi har sett att de gett råd till kunderna att köpa väldigt riskabla finansiella produkter, i det här fallet företagsobligationer med väldigt hög risk, utan att kontrollera om kunderna förstått riskerna ordentligt. I flera fall har de sålt obligationer som haft mycket högre risk än vad kunderna faktiskt har velat ha. Så får man inte göra och därför tar vi tillbaka tillståndet, säger Therese Wieselquist Ekman.
Hur påverkar detta kunderna?
– Nord Fondkommission får inte längre ge råd om placeringar eller genomföra affärer. De måste nu avveckla sin verksamhet.
Vad ska konsumenter tänka på i en sådan här situation?
– Beslutet innebär att Nord Fondkommissions kunder behöver fundera på om de vill flytta sina värdepapper till ett annat företag eller om de vill ha rådgivning av ett annat företag. I en sådan situation tycker vi att det är viktigt att konsumenter själva bestämmer vilka företag de vill ha hjälp av. Utgå inte bara från de företag som hör av sig utan gör efterforskningar själv. Stäm av med en vän eller med en oberoende person innan du anlitar ett nytt företag. Har de hört talas om eller har goda erfarenheter av den aktör som du funderar på att anlita eller känner de inte till det? Är det helt okänt eller får mycket kritik gör du rätt i att inte låta dem hantera dina pengar.
Vad händer med kundernas pengar?
– Placeringarna är antingen i en depå hos Nord eller hos något annat företag. De kan också vara på ett investeringssparkonto (ISK). Företaget ska hålla tillgångarna separerade från sina egna tillgångar så att de inte kan påverkas av den situation som nu uppkommit.