Vaccinpass och minskade restriktioner lyfter flyget. Men bakslagen lurar hela tiden, och lönsamheten ligger långt fram i tiden.
"Faran inte över för SAS och Norwegian – även om trafiksiffrorna pekar uppåt"
Mest läst i kategorin
Klockan 11.00 idag torsdag släpper SAS sina trafiksiffror för juni. De kommer att visa samma sak som de siffror som konkurrenterna Norwegian och Finnair samt flygplatsägaren Swedavia släppt på tisdagen och onsdagen – det är visserligen väsentligt sämre än i fjol, men betydligt bättre än i maj. Högst sannolikt är det de bästa siffrorna sedan pandemin lamslog resebranschen i mars i fjol.
Swedavias siffror visar att antalet resenärer på de tio flygplatserna föll med 80 procent i juni. Det är dock en klar förbättring mot maj, och antalet resenärer i juni landar på den högsta nivån under en enskild månad sedan mars 2020. Charlotte Ljunggren, direktör marknad och kommersiell utveckling på Swedavia, säger till Realtid att det är framför allt inrikestrafiken som tar fart, där mycket handlar om att besöka släkt. Samma tendens finns i utrikesresandet.
Finnair redovisade på onsdagen enorma ökningstal på trafiken till Nordamerika och Asien. Men skälet till det var att det samma period i fjol gick ett plan till Nordamerika, och noll till Asien. Det är fortfarande väldigt blygsamma tal när det gäller interkontinental trafik.
I juni flög 225 000 kunder med Norwegian, vilket är ungefär dubbelt så många som samma period i fjol. Men eftersom kapaciteten ökat mer än antalet passagerare rasade kabinfaktorn med hela 25 procentenheter till 63 procent.
Realtid skrev nyligen om hur det Altor- och Petter Stordalen-kontrollerade Ving gjorde en förlust på över 1 miljard kronor det senaste räkenskapsåret, vilket åt upp merparten av de 1,5 miljarder kronor som de nya storägarna stoppat in i eget kapital. I ett färskt pressmeddelande skriver Ving att den 1-4 juli, alltså dagarna efter att det europeiska covidpasset släppts, fördubblades antalet bokningar i sommar jämfört med helgen innan. En vändning till vinst ligger dock längre fram i tiden.
Stockholms handelskammare skickade häromdagen ut ett pressmeddelande med rubriken ”Flygbokningarna fortsätter starkt uppåt: ”Nya steg mot ett normalläge.” Nya siffror från den internationella flygorganisationen IATA för Arlanda, som handelskammaren analyserat, visar att bokningarna för internationellt flyg till Arlanda under det tredje kvartalet i år har ökat med närmare 400 procent jämfört med samma period i fjol. Framför allt har volymen ökat kraftigt för internationella resor med avfärd i augusti.
När det gäller inrikesflyg handlar det om en dryg fördubbling.
Men det är fortfarande 70 procent under motsvarande period 2019 både för inrikes och utrikes trafik.
Siffror från hotellbolag talar samma språk som flygbolagen.
Den ökade efterfrågan beror givetvis i hög grad på minskade restriktioner i många länder, där bland andra Spanien och Italien slängt munskydden och öppettiderna normaliseras.
I torsdags i förra veckan släpptes EU:s vaccinpass, som redan laddats ned av över en halv miljon svenskar. Det gör en stor skillnad i hur enkelt det är att resa till många länder, från Danmark till aningen mer exotiska resmål.
Men även om läget nu ser betydligt ljusare ut än tidigare, så präglas kampen mot covid-19 av fortsatt stor osäkerhet. Enligt världshälsoorganisationen WHO ökar smittan för första gången sedan i mitten på april. Det är många som snabbt släppt ned garden helt i tron att faran är över. Men det är ständigt nya bokstäver från det grekiska alfabetet som hamnar i rubrikerna, där alfa och beta numera ligger ganska långt ner i kön.
Katalonien har exempelvis återinfört en del restriktioner, och i Israel drabbas många fullvaccinerade av den så kallade deltavarianten. Det skapar också oro bland resenärer för att reglerna för in- och utresa åter ska ändras med kort varsel.
Det är – av förklarliga skäl – få som vågar sig på att ge någon mer detaljerad prognos om när flyget ska kunna närma sig tidigare nivåer. De flesta mer sansade bedömare är överens om att det kommer att dröja ytterligare flera år.
SAS och Norwegians kvartalsrapporter som släpps i månadsskiftet augusti/september lär, om inget dramatiskt inträffar, visa samma utveckling som de senaste dagarnas trafiksiffror. Det är betydligt bättre än i fjol, men fortsatt väldigt långt ifrån både normala nivåer och en rimlig lönsamhet.
Bolagen har under krisen tvingats ta in miljardbelopp från aktieägarna för att överhuvudtaget överleva. Kostnaderna har slipats ned ytterligare. I den senaste kvartalsrapporten visade SAS för första gången sedan pandemin bröt ut en minskad rörelseförlust både jämfört med föregående år och föregående kvartal.
Men relationerna med personal och, inte minst, kunder har fått ta en hel del smällar i både SAS och Norwegian under pandemin. Det kommer att ta lång tid och kräva mycket arbete att få tillbaka det förtroendet. SAS står dessutom med en ny och oprövad ledning.
En del affärsresande som lika gärna kan skötas digitalt lär heller aldrig återkomma när företag nu insett kostnaden, både i form av pengar och tid.
Både SAS och, i ännu högre grad, Norwegian har varit favoriter hos många spekulativt inriktade småsparare under pandemin. Många har hoppats träffa botten, och har lockats av låga belopp i kronor räknat för aktierna. Men det många inte riktigt tänkt på är den dramatiska ökningen av antalet aktier som alla räddningspaket och nyemissioner lett till.
Bredvid svenska och danska staten, som tillsammans kontrollerar över 40 procent av aktier och röster i SAS, har det panskandinaviska flygbolaget 104 000 ägare hos nätmäklarna Avanza och Swedbank.
I våras var de två största ägarna i Norwegian just Avanza och Nordnet, där sammantaget nära 150 000 konton kontrollerade nära 25 procent av det härjade flygbolaget.
Sedan dess har det varit ännu en räddningsrunda i Norwegian som spär ut de gamla ägarna, där bland andra den norske finansmannen John Fredriksen klev in som ny storägare.
För de allra flesta har det här bottenfisket varit en dålig affär. SAS-aktien har visserligen stigit med 15 procent i år. Men sett ett år bakåt i tiden ligger den på minus, och över en längre tid ser det riktigt dåligt ut. Och Norwegian har tappat 96 procent i värde det senaste året, ytterligare några procentenheter längre bak i tiden.
Med ett börsvärde på över 15 miljarder kronor för SAS och över 8 miljarder för Norwegian är faran inte över, även om trafiksiffrorna just nu pekar uppåt.