I Realtids Fredagspanel tar vi idag upp utmaningarna för familjeföretagare. Hur hanterar de utmaningar som digitalisering och behovet av rätt kompetens?
Familjeföretagare: "Oro över att finna rätt teknisk kompetens"
Mest läst i kategorin
I Price Waterhouse Coopers Family Business Survey för 2018 som publicerades förra veckan framkom att de största utmaningarna för familjeföretagare är behovet av innovation, svårigheten att skaffa rätt kompetens, digitaliseringen, internationaliseringen, och priset på energi och råvaror.
Realtid har pratat med tre familjeföretagare om hur de hanterar utmaningarna: Lovisa Hamrin på Herenco, John Hedberg på Hedbergs Bil och Carl-Hugo Petérs på Paxxo.
Herenco – Lovisa Hamrin
Jönköpings-Posten grundades av Herman Hall 1865. I början av 1900-talet blev Josef Hamrin, Lovisa Hamrins morfars far, aktieägare i J-P där han arbetade som kamrer. På 1930-talet byggdes tidningsrörelsen ut med boktryckeri och tidningar. Lovisas föräldrar, Stig Fredriksson och Christina Hamrin- Fredriksson, köpte till flera industrier på 1970-talet, bland annat förpackningsföretaget Ulricehamns Bleck. Det är grunden till Emballator, som tillverkar förpackningar bland annat mot färg-och kemiindustrin. Emballator är det största affärsområdet i Herenco-gruppen.
Herencos omsättning uppgår till drygt 3,5 miljarder kronor med en rörelsemarginal om cirka 7 procent. Lovisa Hamrin, som är fjärde generationen, har varit vd sedan 2008.
Vilka är de största utmaningarna för er idag?
– Vår största utmaning är att kraftsamla alla fantastiska medarbetare mot tre viktiga mål: Skapa tillväxt i vår försäljning, innovationskraft samt att utveckla våra anställda.
Hur kan ni hålla er uppdaterade vad gäller innovationer?
– Vi arbetar nära våra kunder och vi tar intryck av vad som händer i omvärlden. Vi följer makroekonomin, stora trender i beteenden och värderingar. Vi gör små ”grejer” hela tiden. Vi har också startat ett digitalt innovationscenter – The Harbor – där man kan prova nytt och våga misslyckas.
Hur långt har ni kommit med digitaliseringen?
– Vår mediadel lever i en föränderlig marknad och interagerar med kunder digitalt. Vi undersöker hur vi kan ta hjälp av artificiell intelligens och vi hämtar inspiration från spel- och community-kulturen.
Är priser på energi och råvara ett problem?
– Delar i vår tillverkningsindustri är energikrävande. På kort sikt är det en stor kostnad. Hur stor kostnaden blir på lång sikt beror på hur energipolitiken förändras.
Har ni svårt att hitta rätt kompetens?
– Vår kultur som familjebolag attraherar människor som söker meningsfullhet och en platt organisation. Till vissa yrken har vi emellertid en brist på kompetens, till exempel till design- och tekniska jobb inom media och till superenkla, repetitiva jobb där automatisering är framtiden.
Hedbergs Bil – John Hedberg
Hedbergs grundades 1886 av John Hedberg. Då var bolaget en cykelfabrik som även sålde bilar. 1926 övergick bolaget till att enbart bli en bilagentur. Bolaget säljer nya bilar och reparerar bilar av märket Ford. Hedbergs säljer även begagnade bilar av andra märken. Omsättningen uppgår till 531 miljoner kronor. Vinsten före skatt är 1 miljon. John Hedberg, sonson till grundaren John Hedberg, är vd för Hedbergs Bil i Helsingborg AB, ett dotterbolag till Hedbergs Bil AB. Brodern Rolf Hedberg är vd för Hedbergs Bil. De fem bröderna äger bolaget. Deras barn, fjärde generationen, har tagit vid: Carl-Johan Hedberg är försäljningschef, Louise Hedberg och Kristian Hedberg arbetar på ekonomiavdelningen.
Vilka är de största utmaningarna för er idag?
– Övergången till elbilar och eventuellt e-handel. Till exempel så säljer Tesla sina bilar över nätet.
Hur kan ni hålla er uppdaterade vad gäller innovationer?
– Vi håller oss uppdaterade via generalagenter, branschföreningar och en europeisk bilhandlarförening.
Hur långt har ni kommit med digitaliseringen?
– All administration är digitaliserad. Vi har brandväggar och mycket är krypterat.
Är priser på energi och råvara ett problem?
– Nej, egentligen inte. Folk kör nästan lika mycket hela tiden trots högre bensinpriser.
Har ni svårt att hitta rätt kompetens?
– Det kan vara svårt att få tag på bilmekaniker och plåtslagare, i övrigt har vi inga större problem.
Paxxo – Carl-Hugo Petérs
Paxxo grundades av Carl-Hugo Petérs år 1980. Det framgångsrika bolaget bygger egna säcklösningar för livsmedelsindustrin, vårdsektorn, och detaljhandeln. Omsättningen uppgår till 92 miljoner kronor och har en årlig tillväxt på 15 procent. Vinsten före skatt är 12 miljoner. Andra generationen, sönerna Henrik och Richard, har redan tagit vid. Henrik är vd och Richard är it- och fastighetsansvarig och Carl-Hugo är styrelseordförande.
Vilka är de största utmaningarna för er idag?
– Vår största utmaning är konkurrens från Asien, vilket vi möter med allt högre automatisering och produktion dygnet runt sju dagar i veckan.
Hur kan ni hålla er uppdaterade vad gäller innovationer?
– Då vi är ledande i sektorn gäller det att behålla försprånget vilket vi tycker vi har lyckats med hittills. Utmaningen är att behålla det även framöver.
Hur långt har ni kommit med digitaliseringen?
– Digitaliseringen sker kontinuerligt. För att höja säkerheten är stora delar av vårt interna nät inte förbundet med internet. Vi kan avläsa att många, från framförallt från Asien, ofta försöker ta sig in på vårt nätverk.
Är priser på energi och råvara ett problem?
– Vi känner inte någon större oro för priset på energi och råvara då våra produkter förbrukar allt mindre mindre råvara och energi.
Har ni svårt att hitta rätt kompetens?
– Då vi är ett industriföretag känner vi oro över att finna rätt teknisk kompetens – mycket beroende att vi inte har lyckats förklara för omvärlden att vi är ett riktigt spännande företag.