Realtid

Få beslutsfattare ser AI:s strategiska värde

AI, Ledarskap
admin
admin
Uppdaterad: 13 juli 2021Publicerad: 13 juli 2021

Endast en fjärdedel av beslutsfattarna på ekonomiavdelningarna anser att AI kan hjälpa till att leverera värdefulla insikter, istället ser de flesta AI som tidsbesparande och att det kan öka datakvaliteten – vilket innebär att de kan missa en av de största fördelarna med AI, visar en ny undersökning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

DJS Research har på uppdrag av affärssystemutvecklingsföretaget Unit4 frågat 1 760 beslutsfattare på ekonomiavdelningar hos mellanstora och stora företag i elva länder, däribland Sverige, hur de ser på AI när det gäller ekonomistyrning och finansiell planering och analys (FP&A).

70 procent av respondenterna svarar att de känner till AI och dess betydelse för ekonomiavdelningars arbete och 33 procent att de vet mycket om AI i detta sammanhang. Tidigare var oron för att AI skulle ta över ekonomijobben ett hinder för implementation, nu är de största barriärerna istället problem med integrationen av AI i befintliga system, kostnaden samt otillräcklig kunskap internt. 

”“Early adopters” är övertygade om att AI haft en positiv inverkan på deras organisations resultat”

De ekonomiavdelningar som idag använder sig av AI känner i högre utsträckning (47 procent) att deras företag befinner sig i en stark position och ser mer ljust på framtiden än de företag som ännu inte använder sig av AI (28 procent). Hela 43 procent av ekonomiavdelningarna som använder AI tror att de kommer att behålla sin starka position om tolv månader, jämfört med 21 procent av dem som inte använder sig av AI. Närmare hälften av dem som använder AI (49 procent) svarade att deras företag har ett starkt ledarskap, jämfört med en tredjedel (32 procent) av dem som inte använder AI.

”Personer som jobbar med ekonomi bör snarare se AI som en möjlighet att gå in i en mer strategisk roll” 

– AI ligger högt upp på dagordningen hos ekonomiavdelningar runt om i världen där “early adopters” är övertygade om att AI haft en positiv inverkan på deras organisations resultat. AI bör dock inte bara ses som ett sätt att automatisera processer. Personer som jobbar med ekonomi bör snarare se det som en möjlighet att gå in i en mer strategisk roll och bli storytellers och influerare, tolka data genom teknikanalys och översätta resultaten till meningsfulla insikter som är relevanta för deras organisationer, säger Gordon Stuart, CFO, Unit4, i ett pressmeddelande.

”Detta tyder på att personer som jobbar med ekonomi inte helt förstår hur AI kan berika FP&A och hjälpa företag att fatta mer välgrundade beslut om att förutsäga framtida tillväxt och marknadsmöjligheter.”

Av undersökningen framgår att långt ifrån alla beslutsfattare har förstått det strategiska värdet av AI, då knappt en fjärdedel svarar att AI kan hjälpa till att leverera värdefulla insikter. De flesta svarar att fördelarna med AI är att det sparar tid (32 procent) och ökar datakvaliteten (33 procent). Många ser ett behov av kompetenshöjning inom AI, maskinlärning, kodning, analys och datavetenskap. Men enligt Unit4 är företagsledarna då kvar i det gamla tankesättet kring affärssystem där man behöver ha kompetensen, uppgraderingen och underhållet av systemet internt, istället bör man fokusera på strategiskt ledarskap och kommunikation.

ANNONS

“Detta tyder på att personer som jobbar med ekonomi inte helt förstår hur AI kan berika FP&A och hjälpa företag att fatta mer välgrundade beslut om att förutsäga framtida tillväxt och marknadsmöjligheter. Det kan bero på att deltagarna i undersökningen inte lägger tillräcklig vikt vid strategiska ledarskapsförmågor. Bara en fjärdedel säger att förmågan att kunna kommunicera och påverka kommer att vara nyckeln för framtida yrkesarbetare inom skrået och endast 21 procent säger att storytelling kommer att vara viktigt.”, skriver Unit4 i pressmeddelandet.
 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS