Realtid

EY-juristen: "Ökat fokus på AI, cybersäkerhet och ny säkerhetsreglering"

EY Law har rekryterat Anna Byström som chefsjurist. Hon kommer närmast från Telenor.
Miriam Istner-Byman
Miriam Istner-Byman
Uppdaterad: 15 maj 2019Publicerad: 15 maj 2019

Genom rekryteringen av Anna Byström förstärker EY Law sitt erbjudande inom affärsjuridisk rådgivning med fokus på IT/Tech, telekom och digitalisering.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Anna Byström har arbetat med it- och telekombranschen i 20 år och kommer närmast från en roll som chefsjurist på Telenor. På EY Law kommer hon att fokusera på IT/tech- och telekomrelaterad juridik samt legala aspekter av digitalisering.

Förutom den bredd av kompetens som finns i huset och som innebär att EY Law inte enbart kan erbjuda självständig juridisk rådgivning utan även helhetslösningar där juridiken är en del av ett större komplext uppdrag lockar det faktum att EY ligger  långt framme när det gäller ny teknik och rådgivning i nya affärsmodeller.

– Jag tror stenhårt på att kunna komplettera juridisk rådgivning med digitala verktyg, säger Anna Byström till Realtid.

Anna Byström kommer i sin roll att arbeta mot flera olika branscher.

– Idag är det många andra sektorer som är ”tech-tunga”. Om vi tar digitaliseringen som exempel påverkar den i princip alla branscher på ett eller annat sätt. Ofta är det företag som inte är vana vid tech-relaterade frågeställningar, och som inte har den kompetensen inhouse, som har störst behov av juridisk rådgivning. För dessa företag kommer det vara en stor fördel att jag kommer från telekom-sektorn.

Vad tar du med dig från Telenor som du kan bidra med på EY?

– Jag tar med mig en bredd och en förståelse för de utmaningar som finns hos företagen. Förutom detta kommer jag nog både med- och omedvetet ta med mig mycket av Telenors kultur där samarbete, experimenterande och tillit till medarbetarna uppmuntras. Det var också där jag lärde mig att släppa den ängslighet som ibland finns hos jurister. Det tror jag är otroligt viktigt för att kunna ge konkret och relevant rådgivning.

Vilka är de främsta utmaningarna för era klienter när de digitaliseras?

ANNONS

– Den främsta utmaningen för de flesta klienter är nog att genomföra en digitaliseringsresa samtidigt som de ska fortsätta att fokusera på kärnverksamheten. Många företag är pressade av nya aktörer som har haft möjlighet att vara digitala redan från start.

Anna Byström berättar att det är betydligt svårare för ett större företag som funnits på en marknad länge att genomföra en digitalisering där kanske inte bara kundresan och den bakomliggande infrastrukturen ska digitaliseras utan hela kulturen och arbetssättet måste anpassas. Detta samtidigt som många bolag tyngs av en allt ökande reglering.

– Om företagen 2018 behövde hjälp med GDPR-anpassning kommer 2019 vara ett år då många bolag kommer att behöva öka fokus på ny teknik som AI, cybersäkerhet och ny säkerhetsreglering. Och nästa år kommer det vara något nytt.  

Vilka branscher ligger längst fram i digitaliseringsresan?

–  Det är kanske inte i första hand specifika branscher som ligger långt fram, utan istället är det ofta nya eller mindre spelare som har fördelen att kunna vara snabba eller kanske redan från start har satsat på digitala kundresor, marknadsföring och infrastruktur. Det är de större bolagen som funnits länge på en marknad som oavsett bransch har utmaningar med att digitalisera verksamheten tillräckligt snabbt för att kunna möta sina kunders behov och därmed mäta sig i konkurrensen.

Vad ser du som det roligaste och som en utmaning att arbeta mot klienter och inte inhouse?

– Det ska bli otroligt roligt att få arbeta med flera olika företag med olika typer av utmaningar och behov av hjälp. Precis som i inhouse-rollen ser jag fram emot att inte en dag kommer att vara den andra lik, men hos EY tror jag variationen kommer att vara ännu större och det är såklart en ynnest att ha ett sådant jobb.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS