Fintech-profilen Erika Eliasson Ekberger gör en satsning inom kommunikationstjänster för bolag noterade på Nasdaq First North tillsammans med Christina Ploom och hennes bolag Amudova.
Experternas bästa tips – så lyckas ni med kommunikationen
Mest läst i kategorin
För många är Erika Eliasson Ekberger väldigt nära förknippat med fintech, men hennes bakgrund är även från traditionell finans, bland annat från Erik Penser Bank och Evli. Hennes fintechprofil började odlas när hon 2016 gick in som IR och sedan som vice vd på Lendify. Sedan 2020 är hon ordförande för Swedish FinTech Association. Sedan 2021 är hon också medlem i Wellstreet Fintech Board. Övriga styrelseuppdrag är i fintech-bolaget Kameo och Catella Property Fund Investment.
Hon lämnade rollen som vice vd på Lendify i april 2021 samtidigt som Lendify köptes upp av danska Lunar Bank. Hon valde då att gå till Kreab och i tre månader var hon också vd för börsnoterade kryptovalutabolaget Goobit Group. Ett uppdrag hon lämnade för ett år sedan.
Det senaste året har hon koncentrerat sig på olika rådgivande uppdrag samt styrelseuppdrag. Samtidigt putsade hon på sina visioner om att starta eget då hon länge haft en längtan av att bygga upp något eget i eget namn. Christina Ploom träffade hon första gången hösten 2022. Och ganska snabbt formades idén om att samarbeta.
–Jag, Christina och våra respektive medgrundare har lång erfarenhet av att sitta på andra sidan och med de erfarenheterna kan vi nu hjälpa bolagen med sin kommunikation, säger Erika Eliasson Ekberger.
Ekberger Advisory och Christina Plooms Amudova har nu paketerat tjänsterna Investor Relations (IR) och Certified Adviser (CA) för att hjälpa bolagen på First North att stärka sin kommunikation med aktiemarknaden.
Att du kan fintech, vet nog alla – men varför har du nu valt att satsa på PR?
– Jag har egen erfarenhet av att genom PR bygga ett välkänt varumärke för investerare och har sett hur kraftfullt verktyg det är även för att skapa affärer. Christina Ploom har en bakgrund inom olika chefspositioner på Finansinspektionen, Nasdaq och Spotlight Stock Market. Tillsammans tycker vi att vi har vad som krävs för att ge ett bra rådgivning till noterade bolag på Nasdaq First North med en paketerad tjänst för Investor Relations och Certified Adviser, säger Erika Eliasson Ekberger.
Finns det något råd som du vurmar lite extra för?
– Jag tycker att det är samma principer som gäller då det handlar om att skapa affärer som det är att komma fram i sin kommunikation dvs hur ser marknaden ut, hur dockar ditt bolag och ert erbjudande in i den allmänna debatten och hur ska du paketera ditt budskap, din produkt eller tjänst, säger Erika Eliasson Ekberger
Här är Erika Eliasson och Christina Plooms bästa tips om vad bolag bör tänka på i sin kommunikation:
- Definiera vad ert företag står för och hur ditt företag dockar in i den allmänna debatten.
Identifiera en fråga som skulle leda till ökad affärsnytta för ert bolag om den drevs igenom och som under tiden ni driver den ger er publicitet. - Se till att använda fler kommunikationssätt än pressmeddelanden för information som inte är insiderinformation. Överös inte marknaden med onödiga pressmeddelanden!
- Fundera över vilken insiderinformation bolaget behöver publicera kommande tre, sex eller tolv månader. Vad är det för information och när behöver den publiceras?
- Förbered pressmeddelanden som kan förberedas. Vänta inte tills att affären eller förvärvet är klart.
- Identifiera ett fåtal KPI:er som ni löpande och konsekvent rapporterar på. Lova inte för mycket!
- Tänk på vem som är mottagaren. Gör det lätt att förstå även om du inte är expert på området. Vilken information behöver aktieägarna/-marknaden för att förstå värdet på bolaget?
- Identifiera en tydlig talesperson. Människor är ofta mer intressanta än företag.
Bakom Ekberger Advisory står Erika Eliasson Ekberger och Daniel Ekberger. Daniel har en bakgrund som CFO på bland annat Atea och Spotify samt vd på Sileon Tech. Bakom Amudova står Christina Ploom, Roger Peleback med bakgrund som bland annat vd på NGM och Daniel Söderberg med lång och bred erfarenhet från olika ledande befattningar i noterade bolag.
–Det är för många bolag svårt och krångligt att förhålla sig till de regulatoriska krav som ställs på noterade bolag. Det är ofta svåra bedömningsfrågor gällande regelverken som bolagen ska ha förmåga att hantera. För det krävs lång erfarenhet och där är det viktigt att bolagen får stöd och vägledning, säger Christina Ploom, vd och medgrundare Amudova.
– Kom ihåg att det är först när ni själva har tröttnat på ert budskap så börjar det att sätta sig hos allmänheten. Var tålmodig, säger Erika Eliasson Ekberger.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.