Hoppet lever om att någon aktör ska vilja köpa krisande IAC:s verksamhet. Experten tror att internationella storbolag kan vara intresserade.
Expert: Svalt intresse från svenska köpare efter jättekonkursen
Mest läst i kategorin
I spåren av fordonskomponenttillverkaren IAC:s konkursansökan råder stor oro bland de anställda som drabbats.
Förra veckans chockbesked kom fullkomligt oväntat för många av dem. Till råga på allt riskerar anställda att bli av med tiotusentals kronor i komptid.
”Vi har varit lojala och arbetat kvällar, nätter och helger. Nu kommer det här som en kalldusch”, säger Jimmy Ekstrand, som jobbat hos IAC i 19 år, till Dagens Arbete.
Största skatteskulden
Trots att bolaget omsatte över 8 miljarder kronor förra året kämpade IAC med skulder och hamnade till slut i en svårhanterbar situation.
Förra året var IAC det bolag i Sverige med största skatteskuld efter pandemin på 1,2 miljarder kronor, enligt Ekot.
Nu sprider sig farhågan att jättekonkursen kan utlösa en dominieffekt i industrin.
Samtidigt har IAC:s tre största kunder Volvo Cars (börskurs Volvo Cars) Scania och AB Volvo (börskurs Volvo) lovat att stötta bolaget genom den svåra tiden.
”Avsikten är att upprätthålla verksamheten tills dess att en köpare tar över”, säger konkursförvaltare Mikael Kubu till Dagens Nyheter.
Förvånad över konkursen
Enligt Handelsbankens fordonsanalytiker, Hampus Engellau, är internationella storbolag mest troliga som köpare – möjligtvis Bosch, Magna, Continental, Faurecia eller Valeo.
Däremot tror han att intresset är svalt från svenska aktörer.
Engellau är också förvånad över konkursen.
”Men möjligen handlar det om att IAC-koncernen nu var tvungna att betala sin stora skatteskuld på över en miljard kronor som de rullat framför sig, och att den blivit så stor att de valde att skydda övriga delar av koncernen genom konkursen av det svenska bolaget”, säger han till Dagens Industri.
Läs mer:
Konkurser på nya rekordnivåer – värsta månaden på fem år. Realtid