Realtid

Experten om SAS utmaningar: ”Betalar dubbla priserna för flygbränsle”

SAS, Finnair, Ryanair
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 10 mars 2022Publicerad: 10 mars 2022

I dag kom nyheten att SAS och Apollo har tecknat avtal om sommarens charterflygningar. Det totala kontraktsvärdet uppgår till cirka 3,4 miljarder kronor för de tre första åren.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Samarbetet var ingen överraskning, men däremot var det förvånande att överenskommelsen kom så sent. Det är ju bara fyra månader till sommaren, säger flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs till Realtid.

Förklaringen är, enligt Hans Jørgen Elnæs, troligtvis att Apollo väntade till dess att bolaget fått en bättre överblick kring sommaren efterfrågan på charter – något som kom i spåren av SAS totala omvandling.

– Charterflyg är helt klart en bra affärsmöjlighet för SAS, men man konkurrerar ju exempelvis med Norwegian och de charterbolag som själva vill ha egna flygplan, säger han.

Medan Apollo köper flygtransport av SAS satsar konkurrenten TUI istället på en egen stor flotta, som del av TUI:s strategi att äga stora delar av hela värdekedjan – inklusive semesterbostäder.

– Vilket som är bäst är svårt att säga, för det beror på en stor mängd olika faktorer. Men visst är det bra att ha en flexibilitet som man får när man köper tjänsterna av flygbolagen, säger Hans Jørgen Elnæs.

En av de största utmaningarna för SAS är för tillfället bränslepriserna. På grund av kriget i Ukraina har kostnaderna för flygbensin ökat kraftigt, vilket bland annat drabbar SAS, Norwegian och Finnair. Däremot har bland annat Ryanair, Easyjet, Lufthansa, KLM och Air France försäkrat sig mot höga bränslepriser.

– SAS och Finnair har pausat flera rutter på grund av att de inte kan räkna hem dem, rent ekonomiskt. Ryanair med flera har hedgat sig mot höga bränslepriser, vilket innebär stora fördelar jämfört med SAS som just nu betalar dubbla priserna för flygbränsle, säger Hans Jørgen Elnæs

Vad tror du generellt om resten av flygåret 2022?
– Kriget i Ukraina medför stora osäkerheter, och det gör att folk kanske avvaktar med att boka sina resor i sommar. Samtidigt tror jag att det finns ett stort underliggande behov hos skandinaver att resa. Destinationer nära konfliktszonerna kan däremot uppfattas som osäkra, vilket ger medvind för exempelvis Italien, Spanien och Frankrike, säger Hans Jørgen Elnæs.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS