Enligt kommunikationsexperten Edit Künstlicher bör även börsbolag jobba med det personliga varumärket eftersom både kunder och investerare fattar värderingsstyrda beslut.
Experten: ”Att bygga nyckelpersoners varumärken gynnar affären”
Personligt varumärke borde finnas med i alla företags varumärkesstrategi, enligt kommunikationsexperten Edit Künstlicher. Att man vill verka utan att synas menar hon beror på att man inte har förstått hur det personliga varumärket gynnar affären.
”Investerare investerar inte bara i bolaget för att de tror på affärsidén utan lika mycket för vem eller vilka personerna bakom är”
– Alla beslut vi fattar idag bygger på förtroende och därför bör man visa på företagets värderingar via nyckelpersonerna som ska ha en tydlig profil, säger Edit Künstlicher och fortsätter:
– Många entreprenörer är väldigt duktiga på att jobba med sitt personliga varumärke då de har förstått att investerare inte bara investerar i bolaget för att de tror på affärsidén utan lika mycket för vem eller vilka personerna bakom är. Det är lättare att få kapital om man har lämnat ett bra fotavtryck efter sig.
Edit Künstlicher anser att även större företag inom näringslivet och börsbolag bör tänka mer personligt varumärke och investera i att bygga upp nyckelpersoners varumärken.
– När man till exempel tillsätter en vd eller finanschef bör man fundera på hur väl rekryteringen fungerar med företagets varumärke och värderingar för det kommer till exempel påverka hur väl man lyckas i sin kapitalanskaffning.
Ett bra exempel på någon som har lyckats väl med sitt personliga varumärke är, enligt Edit Künstlicher, Apoteas grundare Pär Svärdson.
– Han har varit en fena på det både när han jobbade med Adlibris och Apotea, där han frontat bolagen 100 procent konsekvent. Jag tror att han har klarat mediekriser bättre på grund av sitt starka personliga varumärke.
”Inom scenkonst och idrotten har detta med personligt varumärke funnits länge, men inom näringslivet har det varit lite tabu”
Edit Künstlicher har sedan hon startade PR-byrån editK 2013 jobbat med personliga varumärken, där ett av de första uppdragen var att göra en varumärkesförflyttning av ett personligt varumärke. 2017 knoppades verksamheten av i Influencers Agency, en agentur specialiserad på personliga varumärken. Hon hade tidigare arbetat med internationella operastjärnor där det var väldigt vanligt att arbeta med scenpersonligheter, så hon applicerade denna strategi när hon började arbeta med PR för näringslivspersoner.
– Inom scenkonst och idrotten har detta med personligt varumärke funnits länge, men inom näringslivet har det varit lite tabu. Det har funnits ett motstånd i vissa branscher, tyvärr särskilt i branscher där övervägande kvinnor arbetar, säger hon och fortsätter:
– Jag upplever att kvinnliga vd:ar och styrelseledamöter hellre lyfter andra än sig själv, som till exempel produkten eller personalen.
En vanlig fördom eller missuppfattning är att man ska vara någon annan än sig själv när man jobbar med det personliga varumärket.
– Att bygga sitt personliga varumärke handlar om att vara sig själv och vara konsekvent i det man kommunicerar. Man behöver ha en tydlig strategi med en tydlig målbild om hur man vill uppfattas samt välja ett eller ett par expertområden att prata om så man inte pratar om allting, säger Edit Künstlicher och fortsätter:
”Jag upplever att kvinnliga vd:ar och styrelseledamöter hellre lyfter andra än sig själv”
– Att SVT-journalisten Carina Bergfeldt trampade i klaveret i sociala medier är nog just på grund av utebliven strategi kring vad hon ska och inte ska göra i sociala medier. Camilla Läckberg är däremot ett bra exempel på någon som har en tydlig strategi. Hon har under lång tid byggt upp en direktkontakt med sina följare och läsare som vaccinerar henne mot påhopp i sociala medier.
Den vanligaste frågan Edit Künstlicher får är var man ska synas. Tidigare var det i traditionella medier och så kanske man hade en hemsida i bästa fall, men idag kan alla vara sitt eget mediehus med alla möjligheter som finns med sociala medier och poddar. Hon menar att man absolut inte behöver finnas i alla sociala kanaler, utan kan välja den eller de som passar bäst utifrån sitt expertområde. Utöver det behöver man också bestämma om man ska ha en öppen eller sluten profil samt tänka på vad man gillar och kommenterar i sociala medier.
”Du behöver också ha koll på vad du gillar och inte gillar i sociala medier. Gilla inte sådana inlägg som du inte vill förknippas med.”
– Du kan till exempel ha en öppen profil på Linkedin och en sluten profil på Instagram, bara ett sådant val visar att du har tänkt till lite. Du behöver också ha koll på vad du gillar och inte gillar i sociala medier. Gilla inte sådana inlägg som du inte vill förknippas med. På Linkedin ser dina följare det du gillar, så tänk på att gilla inlägg inom ditt expertområde, säger hon.
Även bildkommunikationen är viktig att tänka på, där både klädsel och kroppsspråk kommer in.
– Claes Hemberg, som var väldigt profilerad när han var sparekonom på Avanza, bar alltid hängslen och Alexander Bard har gjort en grej av att alltid vara klädd i shorts.
En sak som många missar, enligt Edit Künstlicher, är att det tar tid att bygga sitt personliga varumärke.
– Man behöver vara långsiktig då det tar mellan tre och fem år att bygga ett varumärke, säger hon.