Realtid

Expert: "SAS har inget annat val"

Hans Jørgen Elnæs, SAS
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 01 okt. 2021Publicerad: 01 okt. 2021

SAS:s ledning har meddelat att man startar två nya företag – SAS Connect och SAS Link.  Många av dem som kommer att anställas i de nya bolagen är sannolikt piloter som blev uppsagda av SAS under pandemin, säger flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs och fortsätter: 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– När det gäller lönenivån så håller lönerna sig upp i Europa – särskilt för piloter. Och de nyanställda piloterna kommer förmodligen att få marknadsanpassade löner. Samtidigt vet vi att de nya bolagen planerar en effektivare produktion än ”gamla SAS”. De anställda kommer att få jobba mer under sommaren, mindre under vintern och får räkna med att flyga fler timmar per år.  

Att SAS startar nya bolag istället för att återanställa i ”gamla” SAS beror enligt Hans Jørgen Elnæs på att flygbolaget vill frigöra sig från gamla avtal och börja om på ny kula.  

– SAS pressas från alla håll – Norwegian och lågprisbolag som Ryanair och Eurowings. Konkurrensen i Skandinavien blir hårdare och då måste SAS anpassa sig och det gör bolaget genom dessa två, nya produktionsplattformar.  

Förre vd:n, Rickard Gustafson, försökte i flera år att få till avtal med pilotföreningarna för att sänka kostnaderna – utan att lyckas. Nu har SAS Connect och SAS Link med bas i Köpenhamn tecknat kollektivavtal med danska fackföreningen Flyvebranchens Personale Union – något som SAS pilotföreningar och kabinpersonalföreningar inte är särskilt nöjda över.  

SAS meddelar att den framtida kapacitetstillväxten primärt kommer att ske inom SAS Connect och sekundärt inom SAS Link.  

– De nya bolagen ska ha baser på Köpenhamn/Kastrup och jag antar att det finns planer på att etablera baser i Stockholm och Oslo under 2022. Men det är under förutsättning att man får till kollektivavtal i Sverige och Norge. Får man inte det gissar jag att SAS koncentrerar sin kapacitetstillväxt till Köpenhamn.  

SAS:s ledning har inte meddelat hur många nya piloter som kommer att anställas, men Hans Jørgen Elnæs gissar att det blir ett par hundra.  

– Normalt har man cirka tio piloter per flygplan. Det innebär att SAS Connect, med 20 flygplan, kommer att anställa cirka 200 piloter.  

ANNONS

SAS Connect, som är det största av de två nya bolagen, kommer att flyga Airbus A320neo som har 174 säten. Det mindre bolaget, SAS Link, flyger med brasilianska flygplan från Embraer som tar mellan 100 och 120 passagerare.  

Storleken på flygplanen indikerar att SAS Link kommer att flyga på rutter med lågt kundunderlag och SAS Connect på rutter med relativt stort kundunderlag. 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS