Nyhetstjänsten Finwire skalar upp och satsar återigen på internationell expansion.
Expanderande Göteborgsbolag bevakar växande småföretagsmarknad
Mest läst i kategorin
Precis intill Brunnsparken i centrala Göteborg sitter 20 personer och bevakar minsta rörelse bland svenska börsbolag. Finwire är nyhetsbyrån som formligen sprutar ur sig nyheter om allt från riktkurser till insiderköp, framförallt när det gäller småbolag. Nu är bolaget redo för en ny internationell expansion.
– Det fanns ingen finansiellt inriktad småbolagsbevakning när vi startade för sju år sedan. De stora nyhetsbyråerna valde bort den marknaden, sannolikt för att de inte orkade med det höga tempot i bevakningen, säger Mats Hård, vd och medgrundare av Finwire.
Han har en bakgrund som ekonomireporter och startade Finwire tillsammans med Fredrik Hansson, som idag är teknikchef på Finwire och har en mångårig bakgrund från Thomson Reuters, SIX Telekurs och Infront. Både Mats Hård och Fredrik Hansson betonar den centrala roll som Finwire har haft när intresset för småbolagen på börsen har ökat under de senaste åren. När Finwire startade fanns 120 bolag på Aktietorget – idag listar nuvarande Spotlight ungefär 170 bolag.
– Vid sidan av Londonbörsen är Sverige det land i Europa som har varit mest framgångsrika på att resa kapital till små- och medelstora företag. Vi slår alla nordiska länder med hästlängder. Finwire är en central av den infrastrukturen, säger Mats Hård.
Marknaden har växt kraftigt under många år och enligt grundarna har Finwire hittat sin plats i det finansiella ekosystemet genom satsningen på småbolag och fonder – även om Finwire är en helhetsleverantör och också bevakar börsens största bolag.
– Vi är en liten, oberoende och transparent del i den i annars ganska så tillrättalagda informationsfloden som småbolagen rör sig i, säger Fredrik Hansson.
Idag finns nyheter från Finwire tillgängliga i alla världens större finansoperatörers system. Det handlar om allt från Bloombergs terminaler, Morningstar, Refinitiv och FactSet till lokala aktörer som exempelvis Millistream.
– Alla svenska nätmäklare och storbanker är kunder till oss. Vi har allt från världens största fondbolag ner till fondbolag som, mer eller mindre, består av två förvaltare och en hund, säger Mats Hård.
Finwire har även publicistiska kunder såsom exempelvis Omni, Affärsvärlden och News55.
– I Sverige konkurrerar vi bland annat med nyhetsbyrån Direkt men internationellt sett finns det inga konkurrenter alls. Det finns ingen aktör som bevakar tyska, franska eller brittiska småbolag. Inom kort kommer vi att anställa en internationell chef som ska ta ut riktningen för vår internationella resa framöver, säger Mats Hård.
Han betonar att Finwire inte nödvändigtvis kommer att bli fler personer utan att det snarare handlar om att ta sig an nya marknader och öka räckvidden.
– Vi är produktiva, har en bra kultur och har goda möjligheter att växa på nya marknader, både inom Sverige och internationellt, säger Mats Hård självsäkert.
I dagsläget ägs Finwire av grundarna, tillsammans med Nowa Kommunikation och finansmedieentreprenören Peter Benson. Inom kort kommer bolaget att flytta från fastigheten som även rymmer Handelsbankens regionbankskontor till en ny lokal intill Saluhallen i Göteborg. Vid sidan av en ny logotype och nya internationella webbsidor är den nya lokalen ett led i att skapa nästa generations Finwire, som framförallt kommer att sikta mer internationellt. Det är dock inte första gången som bolaget testar vingarna internationellt: häromåret satsade Finwire på en egen redaktion i Danmark, men det blev en satsning som kostade mer än den smakade och som numera lagts ner.
– Lokala marknadsskäl var det som satte käppar i hjulet, men när vi nu satsar framåt så kommer vi att börja med att etablera oss i länder som är mer lika Sverige än vad Danmark är, säger Fredrik Hansson.