Insurtechbolaget Evoli utmanar den traditionella försäkringsbranschen med en speciell produkt för försiktiga bilförare.
Evoli – ny digital utmanare i försäkringsbranschen
Mest läst i kategorin
Försäkringsbranschen har på senare tid fått se nya digitala utmanare ta upp kampen med traditionella stora spelarna. Insurtechbolaget Evoli lanserar nu en bilförsäkring som riktar dig mot försiktiga bilförare. Det handlar alltså om förare som sällan råkar ut för olyckor och skador. Jämfört med andra försäkringar har den här produkten hög självrisk och låg premie.
På Evolis hemsida beskriver bolaget den tänkta målgruppen så här: ”Bäst pris för oss över 30 år, som haft körkort länge, sällan orsakar skador och kör en vanlig bil.”
Den som tecknar en försäkring kan upp- eller nedgradera sina villkor via en app. Rent juridiskt hanteras själva försäkringen av Eir Försäkring, Evoli är förmedlare.
Patrik Lundholm är vd och grundare för Evoli. Hans har tidigare arbetat på Movestic, Moderna, Greater Than och Insplanet. Han berättar om satsningen i en intervju med branschsajten Sak & Liv:
— Det har mottagits otroligt bra — vi ligger 200 procent över vår budget. Bara under vårt första dygn fick vi in premier för 70 000 kronor och detta är innan vi lanserat i samtliga kanaler.
Patrik Lundholm säger till Sak & Liv att han egentligen har byggt en försäkring som är till för hans egen far.
Han har kört bil i 40 år och aldrig utnyttjat sin bilförsäkring. Jag är övertygad om att det finns en stor kategori bilförare som vill ha en låg premie och samtidigt en försäkring som ger ett fullgott skydd om olyckan verkligen är framme. Det är en kundkategori som jag anser inte premieras tillräckligt hos de etablerade försäkringsbolagen.
Tanken är att Evoli ska hitta nya kunder via aggregatorer som Insplanet och Compricer. Tillkommer gör även digital marknadsföring.
— Vi tror inte att vi snabbt kan ta över hela marknaden eller så från de stora försäkringsbolagen, men jag tror inte att det är omöjligt att vi på sikt ska kunna ta 2 procent. Tanken är att efter hand bredda vårt produktutbud till fler områden, och jag hoppas på att vi ska kunna ligga på en premievolym på runt 450 miljoner kronor på tre års sikt, säger Patrik Lundholm till Sak & Liv.
Evoli har sex anställa och lika många konsulter. Daniel Laiti är styrelseordförande, som bland annat varit med och grundat Bynk/Rocker.