Från den 1 juli i år måste alla e-handelsföretag inom EU betala den moms som gäller i det land man säljer i om omsättningen överstiger en viss summa. Det innebär att man som svenskt företag måste hålla koll på alla momssatser och regler i varje EU-land man säljer i. Det skriver Stripes Nordenchef Erik Olofsson.
EU:s nya momsregler ställer höga krav på svenska e-handelsföretagare
Mest läst i kategorin
Detta är en argumenterande text med avsikt att påverka. Åsikterna som förmedlas här är skribenten/skribenternas egna.
Alla e-handelsföretag måste från den 1 juli i år betala moms i det land man säljer i om omsättningen är över 10 000 euro per år. Om ett tyskt företag säljer i Sverige måste företaget med andra ord betala korrekt svensk moms.
Inte alla företag är medvetna om den nya regeln har det visat sig. För att fortsätta med Tyskland som exempel så har 65 procent av tyska e-handelsföretag inte en aning om att regeln ska införas, enligt den tyska branschorganisationen för e-handelsföretag Händlerbund. Det finns förmodligen anledning att tro att förhållandena är likartade i Sverige och andra EU-länder.
Krångliga regler hindrar expansion
För att säkerställa att momssatserna bli rätt måste redovisning ske till Skatteverket i ett särskilt system kallat OSS (One stop shop). Att hålla reda på länders momssatser är milt uttryckt en djungel. Momssatserna varierar från Ungern som har högst skatt med 27 procent till Luxemburg som har 17 procent. Men sen finns det ofta olika momssatser i länderna beroende på vara eller tjänst. I Sverige har vi till exempel tre nivåer: 25, 12 och 6 procent. I Danmark betalar du 25 procent moms på e-böcker men endast 9 procent i Nederländerna. Allt detta måste du som e-handelsföretag ha koll på om du säljer på EU-marknaden.
Alla dessa olika handelsregler är något som skrämmer många svenska e-handelsföretag som vill expandera i andra länder. Endast 30 procent av företagen känner sig trygga med att de verkligen uppfyller alla regulatoriska krav i de länder där de verkar. Tre fjärdedelar säger att de är osäkra på om de ens förstår vilka regler som berör just dem. Går man utanför EU kan det bli ännu krångligare. Ett exempel är USA som har inte färre än 11 000 skattejurisdiktioner. I Texas är till exempel cowboyboots momsbefriade medan vandringsskor är momsbelagda.
”Endast 30 procent av företagen känner sig trygga med att de verkligen uppfyller alla regulatoriska krav i de länder där de verkar. Tre fjärdedelar säger att de är osäkra på om de ens förstår vilka regler som berör just dem. Går man utanför EU kan det bli ännu krångligare.”
Så vad göra?
För små och medelstora företag som inte har stora ekonomiavdelningar att luta sig emot kan det här bli en svåröverstiglig tröskel. Dessutom innebär det ökade kostnader för alla företag att orientera sig rätt i regeldjungeln. I en undersökning vi gjort säger två tredjedelar av de tillfrågade företagen att hanteringen av skatteefterlevnad hämmar deras tillväxt och att de skulle lansera fler produkter och expandera till fler länder om det blev enklare. För svenska företag som ofta tänker globalt redan från start blir det därför extra viktigt att våga använda sig av ny teknik för att slippa ligga ligga sömnlös och tänka på compliance och istället fokusera på att bygga sina affärer.
Erik Olofsson
Nordenchef för Stripe