Realtid

EU-domstolens beslut: Uber är en taxitjänst

Uber ska kategoriseras som ett transportföretag efter ett beslut av EU-domstolen. Bildkälla: Pixabay
Realtid.se
Uppdaterad: 20 dec. 2017Publicerad: 20 dec. 2017

Uber har alltid hävdat att bolaget erbjuder en digital tjänst som inte ska omfattas av några transportregler. Men EU-domstolen håller inte med och fastslog på onsdagen att Uber är en taxitjänst. "Hundratals miljoner européer förbjuds att använda vår app", menar Uber.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

Tyska techgiganten Uber – som via en app kopplar ihop bilister med privatpersoner som behöver skjuts – värderas till över 70 miljarder dollar, vilket gör det till världens största tech-startup.

Uber har hela tiden hävdat att bolaget erbjuder en digital tjänst som inte ska omfattas av EU:s regler för taxiföretag. Detta har dock väckt starka protester bland taxiförare världen över. I Spanien har reguljära taxiförare gått samman för att stoppa Ubers verksamhet och frågan har därefter lyfts upp på EU-nivå.

Och på onsdagsmorgonen stod det klart att EU-domstolen i Luxemburg slår fast att Uber inte är en digital tjänst – utan en regelrätt taxitjänst. Bolagets verksamhet ska därmed omfattas av gällande regler för transporttjänster.

Det rapporterar Bloomberg.

Detta är ett stort nederlag för Uber. Bolaget skriver dock i ett uttalande att utfallet inte kommer att förändra verksamheten i de flesta EU-länder där de redan lyder under transportlagar.

”Dock blir hundratals miljoner européer förbjudna från att använda en app som vår”, hävdar bolaget.

Det här är det första domstolsbeslutet om hur den här typen av appar ska regleras och utfallet har noga följts av techindustrin globalt. Jakob Kucharczyk, vice ordförande för lobbyorganisationen Computer & Communications Industry Association, beklagar utfallet.

”Det hotar EU-harmoniserade regler för online-plattformar (…) nu kommer innovatörer i högre grad tvingas följa nationella och sektorella regleringar”, säger han till Bloomberg.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS