ESG-plattformen Esgaia tar "ett antal" miljoner kronor från Wellstreet Fintech Fund I som därmed gör sin första investering – och letar fler fintech-investeringar.
ESG-startupen Esgaia tar in kapital från Wellstreet Fintech Fund I
Mest läst i kategorin
Fintech-bolaget Esgaia, som utvecklat en plattform som hjälper investerare att beakta och minimera hållbarhetsrisker i portföljbolag, har tagit in riskkapital i en runda ledd av Wellstreet Fintech Fund I. Det är fondens första investering enligt ett nytt investeringskoncept som fokuserar på fintech-bolag som kan effektivisera finansmarknaden.
– Vi tycker att Esgaia har hittat en lösning som effektiviserar delar av finansmarknaden och dess slutkunder, vilket matchar våra egna värderingar och investeringsfilosofi, säger Armando Coppola, partner och fondförvaltare på Wellstreet, till Realtid.
– Wellstreet tog ledningen på denna runda då vi ser att det Esgaia tillför finansmarknaden, i detta fall fondbolagen något som verkligen underlättar deras arbete, men också möjliggör och förenklar för fondförvaltarna att handla de aktiebolagen som är bäst för deras fonders avkastning och med det, deras kunders intressen.
Vilka andra som deltog i rundan och till vilken värdering förblir osagt men ett antal miljoner investerade i alla fall Wellstreet i fintech-bolagets första externa kapitalanskaffningsrunda sedan starten 2020.
– Utan att gå in på kronor och ören så rör det sig om ett antal miljoner som vi stöttar Esgaia med, men framförallt så ser vi att vi kan hjälpa bolaget att växa på ett strategiskt plan samt hjälpa bolaget att komma ut med produkten i övriga Europa, säger Armando Coppola.
Esgaia har under de senaste tolv månader utvecklat sin ESG-plattform tillsammans med några av de ledande investerarna i Norden och har redan idag namnkunniga kunder som Storebrand Asset Management och Länsförsäkringar. Kapitaltillskottet ska nu användas till att lansera plattformen på bred front.
– Att få in denna typen av kunder på så kort tid är imponerande och det bevisar ju samtidigt att marknaden vill arbeta med ESG på allvar, vilket vi självklart måste stötta, säger Coppola.
Han fortsätter:
– Nu går bolaget in i en mer expansiv fas med ett stort fokus på marknad och sälj. Investeringen kommer användas till att rekrytera nya medarbetare och ökade marknadsaktiviteter som ska ta bolaget ut i Europa.
– Det är inspirerande att arbeta med institutionella investerare som är i framkant inom området. Med rätt verktyg och strategier har de en enorm potential att skapa en positiv inverkan. Vi är verkligen glada över att ha Wellstreet ombord på denna resa för att bli den marknadsledande plattformen för aktivt ägande, säger Anton Ljung, medgrundare och vd för Esgaia, i en skriftlig kommentar.
Anton Ljung har en bakgrund inom fondförvaltning och hållbara investeringar. Medgrundarna Frida Femling och Simon Kristiansson har en bakgrund inom data och entreprenörskap respektive IT-arkitektur och webbutveckling.
Enligt Esgaia planerar åtta av tio institutionella investerare att 2022 endast investera i ESG-produkter.
Hur står andel har ni köpt i Esgaia?
– Vi investerar endast i bolag där vi ser att vi kan tillföra mer än pengar och där vi kan vara aktiva ägare. Men oavsett vad vi tillför i bolaget så är det viktigaste att grundarna fortfarande är majoritetsägare. Exakta procent vill jag inte nämna nu, men vanligen så har vi en ägarandel mellan 10-15 procent i de bolag som vi investerar i. Det kan anses lågt för många i vår bransch, men vi vet att ett motiverat team är vad som många gånger skapar stor framgång och långsiktighet, säger Armando Coppola.
Vilka andra investeringar är på gång, under 2021 och under 2022?
– Vi har precis lanserat ett nytt investeringskoncept, där vi letar efter bolag som kan effektivisera den finansiella sektorn. Bolag som intresserar oss extra mycket är SaaS-bolag med B2B-fokus som vill hjälpa banker, försäkringsbolag och finansiella institut att effektivisera sina IT-system och processer kring regelverk. Vi är övertygade om att om de större aktörerna väljer att nyttja fintech-bolag på rätt sätt så kommer kundnyttan att öka. Även om vi lanserade vårt nya koncept väldigt nyligen så tittar vi redan ett flertal bolag i såväl Norden och övriga Europa som matchar vår tes.