Realtid

Ericssons svarar på problemen med Telcordia

Staffan Erfors
Uppdaterad: 16 nov. 2016Publicerad: 16 nov. 2016

Nu svarar Ericsson på frågor kring det amerikanska dotterbolaget Telcordias uppgivna problem. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Realtid.se berättade i förra veckan om Ericssons amerikanska dotterbolag Telcordia som i juli i år vann en upphandling om att sköta USA:s nationella administrationscenter för nummerportabilitet, databasen NPAC. Kontraktet är värt en miljard dollar på sju år.

Efter att Telcordia vunnit upphandlingen har man drabbats av rättsliga problem. Federala myndigheter i USA är bekymrade över att Telcordia lät icke-amerikanska medborgare arbeta med uppbyggnaden av telefonnummer-databasen – de federala myndigheterna fruktar att den nationella säkerheten hotats.

– Det fanns inga indikationer på att det var några problem med källkoden överhuvudtaget men för att undanröja alla tvivel gör vi en helt ny version av applikationen som är utformad och kodad av amerikanska medborgare, har Telcordias taleskvinna Sharon Oddy sagt till Washington Post.

Parallellt med Telcordias databasproblem pågår en civilrättslig process mellan en tidigare anställd vid företaget som hävdar att han fick sparken av Telcordia efter att han avslöjat för myndigheterna att utländska medborgare arbetade med projektet.

– Vi undersökte tidigare anställdas påstående och fann att det saknade grund. Ericsson avser att bestrida kraven i processen, skriver Minako Nakatsuma Olofzon, Manager Corporate Communications på Ericsson till Realtid.se

I Realtids artikel uppgav vår uppgiftslämnare att Telcordia dessutom är mitt uppe i en kostsam rättsprocess kring huruvida de ska få vara med i upphandlingen kring databasen överhuvudtaget – något Ericsson bestrider.

– Ericsson är inte involverad i någon rättslig tvist, skriver Minako Nakatsuma Olofzon.

Men problemen med Telcordia kan vara större än så för Ericsson.

ANNONS

En analys av Deutsche Bank från den 29 juli i år indikerar att det inte kommer gå ihop. Telcordia får en intäkt på 143 miljoner dollar per år – den tidigare operatören Neustar, som hanterat databasen sedan 1997, behövde 188 miljoner dollar per år bara för att få det att gå runt.

Neustars kontrakt var värt 496 miljoner dollar per år, enligt Washington Post, medan Telcordia hävdar att de kan göra samma arbete för 143 miljoner dollar per år – alltså 45 miljoner dollar mindre än vad Neustar behövde för att uppnå ett nollresultat.

– Ericsson rapporterar våra finansiella resultat i kvartalsrapporter. Storlek och lönsamhet i enskilda kontrakt är inte publik information. Naturligtvis gör Ericsson en bedömning innan vi går in i ett kontrakt att vi kan nå en lönsamhet som är tillfredställande, skriver Minako Nakatsuma Olofzon.

Ericsson hade i förra veckan en investerar update i New York.

– Telcordia var inte upp till diskussion och vi har inte fått frågor kring företaget på Investor Update i NYC förra veckan, skriver Minako Nakatsuma Olofzon.

Ericsson köpte Telcordia 2011 för 1,15 miljarder dollar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS