Realtid

Ericssons amerikanska mardröm

Staffan Erfors
Uppdaterad: 11 nov. 2016Publicerad: 11 nov. 2016

Ericssons amerikanska äventyr med dotterbolaget Telcordia kan bli kostsamt. Upphandlingen, som företaget vann i somras, har dels drabbats av rättsliga problem, dels ifrågasätts lönsamheten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I juli i år vann Ericssons amerikanska dotterbolag Telcordia en upphandling om att sköta USA:s nationella administrationscenter för nummerportabilitet, databasen NPAC. Kontraktet är värt en miljard dollar på sju år.

– Allt var frid och fröjd när Ericsson vann upphandlingen, allt lät så bra. Men det kan vara en riktig surdeg som Ericsson kommit över, säger en uppgiftslämnare till Realtid.se.

Efter att Telcordia vunnit upphandlingen har man drabbats av rättsliga problem. Federala myndigheter i USA är bekymrade över att Telcordia lät icke-amerikanska medborgare arbeta med uppbyggnaden av telefonnummer-databasen – de federala myndigheterna fruktar att den nationella säkerheten hotats.

I upphandlingens villkor var det tydligt stipulerat att endast amerikanska medborgare fick arbeta med databasen NPAC.

Med hjälp av databasen kan i princip varenda amerikanskt telefonnummer spåras vilket är ett viktigt verktyg i bekämpningen av kriminalitet och terrorism. Databasen omfattar 2000 operatörer och 650 miljoner telefonnummer.

Washington Post avslöjade att FBI och FCC (Federal Communications Commission) tvingade Telcordia att koda om hela databasen – ett kostsamt jättearbete som inleddes i mars i år.

Sammanlagt åtta icke-amerikanska medborgare ska ha varit involverade i projektet och det var framför allt när det uppdagades att en kinesisk ingenjör (dock med amerikanskt arbetstillstånd) var inblandad som myndigheterna blev bekymrade.

– Det fanns inga indikationer på att det var några problem med källkoden överhuvudtaget men för att undanröja alla tvivel gör vi en helt ny version av applikationen som är utformad och kodad av amerikanska medborgare, säger Telcordias taleskvinna Sharon Oddy till Washington Post.

ANNONS

Parallellt med Telcordias databasproblem pågår en civilrättslig process mellan en tidigare anställd vid företaget som hävdar att han fick sparken av Telcordia efter att han avslöjat för myndigheterna att utländska medborgare arbetade med projektet.

– Dessutom är Telcordia nu mitt uppe i en kostsam rättsprocess kring huruvida de ska få vara med i upphandlingen kring databasen överhuvudtaget. Det är egentligen inte så konstigt med tanke på alla rättsprocesser i USA men det gör ju inte att uppstartskostnaden för projektet blir mindre. Hela omkodningen av databasen och rättsprocessen kommer bli väldigt dyrt för Telcordia, säger Realtid.se:s uppgiftslämnare.

Problemet för Ericsson och Telcordia kan dock vara större än så. Det finns de som hävdar att upphandlingen inte ens skulle vara lönsam utan de problem man drabbats av.

En analys av Deutsche Bank från den 29 juli i år indikerar att det inte kommer gå ihop. Telcordia får en intäkt på 143 miljoner dollar per år – den tidigare operatören Neustar, som hanterat databasen sedan 1997, behövde 188 miljoner dollar per år bara för att få det att gå runt.

Neustars kontrakt var värt 496 miljoner dollar per år, enligt Washington Post, medan Telcordia hävdar att de kan göra samma arbete för 143 miljoner dollar per år – alltså 45 miljoner dollar mindre än vad Neustar behövde för att uppnå ett nollresultat.

Telcordias pågående problem har inte uppmärksammats i Sverige tidigare, här har mer fokus legat på Ericssons nedläggning av fabriker i Sverige, vd-problem och den ifrågasatte styrelseordföranden.

– Det finns flera ruttna ägg i USA. När man synar Ericssons affärer i USA visar det sig att de inte kommer hålla i kanterna. Jag vet att det sitter dedikerade analytiker i New York just nu som går igenom Ericsson väldigt noggrant, det kommer komma mer, säger Realtid.se:s uppgiftslämnare.

Ericsson har precis i dagarna haft en investerar update i New York och där troddes frågan om Telcordia komma upp.

ANNONS

Ericsson köpte Telcordia 2011 för 1,15 miljarder dollar.

Realtid.se har varit i kontakt med Ericssons pressavdelning och låtit de ta del av uppgifterna i artikeln och i dialog med pressavdelningen erbjudit dem en möjlighet att kommentera vilket de ännu inte gjort.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS