Realtid

EQT säljer storpost i Anticimex

Sara Johansson
Uppdaterad: 06 nov. 2019Publicerad: 06 nov. 2019

EQT säljer cirka 10 procent av Anticimex till Singapores investeringsfond GIC. I och med affären värderas bolaget till 38,5 miljarder kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Anticimex säljer av ytterligare 9,9 procent i Anticimex. Köparen är Singapores investeringsfond GIC. I och med affären värderas bolaget till 3,6 miljoner euro, motsvarande 38,5 miljarder kronor.

EQT, genom fonden EQT VI, kvarstår dock som majoritetsägare.

– EQT är glad över att välkomna GIC som en ny investerare och affärspartner som kan bidra till att stärka Anticimex position i Asien, säger Per Franzén, partner på EQT Partners och investeringsrådgivare för EQT VI.

Att sätta få in GIC som investerare var viktigt för att ”internationalisera Anticimex aktieägarbas och stärka företaget med värdeadderande partners”, menar Per Franzén.

Jarl Dahlfors vd för Anticimex uppger att Anticimex har vuxit enormt tillsammans med EQT och att bolaget ser möjligheterna att fortsätta expandera verksamheten globalt. 

– Genom GIC, en väl respekterad investerare med djupa rötter i Asien, ger oss en ännu starkare grund i Asien. Vi är väl positionerade för att fortsätta vår historiska tillväxt och marginalförbättringar, säger Jarl Dahlfors vd för Anticimex.

Under EQT:s ägarperiod har Anticimex nästan fördubblat sina intäkter och ökat rörelseresultatet med sex gånger.

Transaktionen förväntas vara klar under fjärde kvartalet 2019.

ANNONS

Redan för två år sedan valde EQT att bredda ägarbasen i Anticimex och sålde strax över 30 procent i bolaget till nordiska institutionella investerare; AMF Pension, Alecta och Sjätte AP-fonden.

Till Dagens Industri säger Per Franzén  att mandatet i EQT VI löper ut 2021 så innan dess behöver EQT finna ett nytt långsiktigt hem för Anticimex och innan dess finns det sannolikt anledning att se över ytterligare möjligheter att bredda ägarbasen, uppger han.

– Det är väldigt goda förutsättningar för en notering. Anticimex är ett varumärke som alla känner till, och vi har en spännande tillväxtplan framöver för bolaget och ser stora möjligheter att bygga värde för aktieägarna, säger Per Franzén till DI.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS