“Enkelhet, engagemang och tillgänglighet är viktiga faktorer att ha i åtanke när man utvecklar sin försäkringsrådgivning” säger Karin Lindblad, vd på Svenska försäkringförmedlares förening. Just enkelhet att jobba med är generellt gemensamt för de försäkringsbolag som rankas högt gällande sin kundupplevelse, visar en färsk undersökning.
Enkelhet mest eftertraktat i försäkringsrådgivning
Mest läst i kategorin
Brilliant Future, som arbetar med kund- och medarbetarundersökningar, har tillsammans med Svenska Försäkringsförmedlares förening (SFM), genomfört en undersökning som visar vilka faktorer som är avgörande för de försäkringsbolag som presterar bäst.
De viktigaste faktorerna som påverkat helhetsupplevelsen av försäkringsbolagen är:
- Enkla att jobba med.
- Engagemang.
- Tillgänglighet.
– Det vi kan se i undersökningen är att huvudingrediensen i receptet för att som försäkringsbolag bli högt rankad är att uppfattas som enkla att arbeta med. Det kommer sannolikt att gälla även för 2019 och en tid framåt. Vikten av enkelhet är något som genomsyrar hela tjänstesektorn och samhället i stort mer än någonsin, säger Karin Lindblad, vd på Svenska försäkringförmedlares förening (SFM) till Realtid.
Av undersökningen framgår också vilka bolag som kan titulera sig med landets bästa försäkringsrådgivare i branschen:
- Förmedlarnas val av livförsäkringsbolag: Skandia.
- Administratörernas val av livförsäkringsbolag: Euro Accident.
- Förmedlarnas val av sakförsäkringsbolag: Moderna försäkringar.
- Administratörernas val av sakförsäkringsbolag: Moderna försäkringar.
Vad måste försäkringsbolagen bli bättre på?
– Både försäkringsbolagen och förmedlarbolagen måste bli bättre på att standardisera informationsutbytet. Det är första steget för att sedan kunna digitalisera och effektivisera inom branschen. Digitaliseringen och effektiviseringen är två stora utmaningar som branschen just nu står inför, säger Karin Lindblad.
Hur kommer försäkringsbranschen att se ut om tio år?
– Det är svårt att sia om framtiden. Det vi kan konstatera, genom den undersökning vi genomfört, är att enkelhet, engagemang och tillgänglighet är viktiga faktorer att ha i åtanke när man utvecklar sin försäkringsrådgivning. God rådgivning till kunder och även personlig service från försäkringsbolagen gentemot försäkringsförmedlare är viktigt nu och i framtiden.