Realtid

En legend inom svensk industri har gått ur tiden

En epok i graven – industrimagnaten har gått ur tiden
Pehr G. Gyllenhammar, mer känd som PG Gyllenhammar, blev 89 år. (Foto: Anders Wiklund/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 21 nov. 2024Publicerad: 21 nov. 2024

PG Gyllenhammar var en av Sveriges mest framstående industriledare och en folkkär personlighet. Hans arv inom både svensk och internationell industri sträcker sig långt bortom Volvos väggar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En av Sveriges mest framstående industrimän, Pehr Gustaf Gyllenhammar, har gått ur tiden. Det bekräftade hans familj på torsdagskvällen till TT.

Gyllenhammar är särskilt ihågkommen för sin tid som vd och styrelseordförande för Volvo (börskurs Volvo AB) mellan 1971 och 1993​.

Missa inte: Volvo Cars-ägaren i en rävsax: ”Något måste göras”. Realtid

”Det är med djup sorg vi har fått veta att PG Gyllenhammar har avlidit”, skriver Volvo Cars (börskurs Volvo Car) i ett uttalande, skriver Dagens Industri.

Sveriges mest populära person

Gyllenhammar föddes i Göteborg 1935 och växte upp i en framstående familj med djupa rötter inom svensk industri. Hans far, Pehr Gyllenhammar, skapade den nya Skandiakoncernen.

Redan vid 35-årsålder, efter juristexamen och internationella studier, tog sonen PG Gyllenhammar över vd-posten när fadern dog. Men samma år blev han chef för Sveriges största företag – Volvo, skriver Dagens Industri.

Läs mer: Blankningen i Volvo Cars på rekordnivåer. Dagens PS

ANNONS

Omåttligt populär blev han också hos det svenska folket. Gång på gång röstades Gyllenhammar fram till Sveriges mest populära person.

Industrimagnaten lanserades rent av som partiledarkandidat för Folkpartiet (dagens Liberalerna), men fick 1982 se sig brädad av Ola Ullsten.

En legend inom svensk industri har gått ur tiden
Volvos ställföreträdande koncernchef Christer Zetterberg, koncernens styrelseordförande PG Gyllenhammar och vd Sören Gyll efter att nya Volvo-koncernen hade bildats 1992. Gyll ledde sedermera myteriet som ett år senare skulle få Gyllenhammar avsatt. (Foto: Ingvar Karmhed/SvD/TT)

Under sin tid som vd för Volvo byggde Gyllenhammar ett stort internationellt kontaktnät och kände fler utländska höjdare än Marcus Wallenberg.

Förutom att driva igenom ett flertal samarbetsavtal med regeringar, lyckades Volvo-chefen även kamma hem kontrakt med Volkswagen, Peugeot och Renault, som samtliga utvecklade olika typer av motorer för Volvo.

Missa inte: Volvo dumpar Lynk & Co – säljer allt till Zeekr. Dagens PS

”Han hade mycket starka åsikter. Han drev dem hårt och drog sig inte för att uttrycka åt dem, så han hade motståndare både inom det näringslivet och politiken”, säger tidigare statsministern Ingvar Carlsson (S), och tillika Gyllenhammars vän, till TT.

ANNONS

Myteriet som sänkte Gyllenhammar

ANNONS

Men Gyllenhammar misslyckades också med en rad stora affärer, bland annat planerna på en fusion av Volvo och Renault. Året var 1993 och industrimagnaten var inte längre vd, men inte desto mindre Volvos styrelseordförande.

Affären blåstes av i sista stund. Efter det tvingades Gyllenhammar från sin post och sålde samtliga aktier i fordonsjätten, skriver Svenska Dagbladet.

En legend inom svensk industri har gått ur tiden
PG Gyllenhammar blev en slags mentor för Cristina Stenbeck, här i en bild tagen 2005 efter Kinneviks bolagsstämma. (Foto: Lars PehrsonSvD/TT)

Efter sin tid på Volvo flyttade Gyllenhammar till London och fortsatte i familjens gamla försäkringsspår. Där spelade han en nyckelroll i att skapa det brittiska försäkringsbolaget Aviva.

Han var även aktiv som styrelseledamot i flera prestigefyllda organisationer, inklusive Kinnevik (börskurs Kinnevik) och Rothschild Europe​, skriver Dagens Nyheter.

”Det var dramatiskt”

Men den där ödesmättade decemberkvällen för 31 år sedan låg ständigt i bakhuvudet.

”Det var dramatiskt för mig också, jag hade varit chef i nästan 24 år och det var adjö”, sa han i en intervju med Expressen 2019.

ANNONS

Under sina sista år bodde Gyllenhammar i Toronto tillsammans med sin tredje fru och yngsta dotter. Han blev 89 år.

Läs mer: Bilkrisen: Volvo kapar prognosen trots ökad marknadsandel. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
globala
Spela klippet

Globala skiftet – här är landet som kan bli framtidens jätte

Med en befolkning större än Kinas och en ekonomi som växer i rekordfart kan en ny global jätte vara på väg att utmana den rådande ordningen. I en tid då den ekonomiska världsordningen står inför stora förändringar behåller USA fortfarande sin position som världens största ekonomi – med Kina på en stark andraplats. Men ett […]