Qliro slutar med marknadsföring av privatlån per e-post med omedelbar verkan.
Efter kritiken – Qliro slutar marknadsföra privatlån per e-post
Mest läst i kategorin
Qliros marknadsföring av privatlån per e-post har den senaste tiden varit föremål för granskning. Kritiken har främst rört mängden marknadsföringsutskick gällande Qliros privatlån, som skickats ut efter ett köp i anslutna handlares webbshop. I samband med att kritiken nådde bolaget, stoppades samtliga utskick med omedelbar verkan.
Det var i tisdags som Svenska Dagbladet skrev om genomfört test där de köpte en mascara från Bianca Ingrossos snabbväxande e-handelsbolag Caia Cosmetics som använder en betalningslösning från Qliro.
I samband med köpet klickas det i att man godkänner Qliros villkor, bland annat att kontaktuppgifterna kan användas för marknadsföring av bolagets andra tjänster.
Dagar senare får man mail om att skjuta upp betalningen av mascaran till en kostnad om 50 kronor. Ett par veckor senare får man det första låneerbjudandet som lyder – ”80 000 kunder har redan ansökt. Gör som tusentals andra, testa och se vad vi kan göra för dig”.
Detta följs av 17 mejl på fem månader med låneerbjudande från Qliro.
–18 mejl om blancolån om man har gjort ett köp, det är inte något som vi vill bidra till. Jag kommer att ta ett samtal med Qliro och fråga dem om det är såhär det går till, sa Caias vd Mikael Snabb till SvD då.
Enligt svensk lag ska marknadsföring av krediter vara måttfull och inte påträngande.
I dag, den 9 september meddelade Konsumentverket Qliro att myndigheten förbereder ett tillsynsärende baserat på den rapportering som skett.
– Vi välkomnar denna granskning och kommer att samarbeta med myndigheten fullt ut, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.