Realtid

Efter anmälan: ICA Försäkringar förtydligar vad som gäller

Anders Frick
Uppdaterad: 04 nov. 2020Publicerad: 04 nov. 2020

Anmälan till Konsumentverket resulterade i tydligare information om att rabatter saknas i ICA:s jämförelsetjänst.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

ICA Försäkring anmäldes i somras till Konsumentverket för otillbörlig marknadsföring av försäkringar. Anmälan omfattar både olämplig andrahandsinloggning och webbskrapning men framförallt att marknadsföringen av Försäkringsutmanaren inte ger en rättvisande bild av de försäkringar som jämförs.

Anmälaren anser att Försäkringsutmanaren, genom Insurelys tjänst, förmedlar en direkt felaktig bild av konsumentens befintliga försäkringsskydd.

”Vid Insurelys andrahandsinloggning görs således ingen tillräcklig eller objektiv analys eller jämförelse av de försäkringslösningar som erbjuds av marknadens olika aktörer. Centrala villkor, beträffande t.ex. skadehändelser, förutsättningar för ersättning, undantag från försäkringsskyddet, självrisk och ersättningsnivåer, klargörs inte i marknadsföringen. Dessutom är det principiellt vilseledande att jämföra det försäkringsskydd konsumenten kan få via Insurely med den försäkringslösning konsumenten har hos sin befintliga försäkringsgivare”, står i anmälan till Konsumentverket.

Efter påstötning från Konsumentverket ändrar nu ICA Försäkring informationen på sina webbsidor och förtydligar att Försäkringsutmanaren inte inkluderar rabatter eller andra kundfördelar som kunden har hos sina befintliga försäkringsgivare.

Konsumentverket delar dock inte bedömningen att webbskrapningen av försäkringsinformationen hos ICA Försäkringars konkurrenter är otydlig, och den delen lämnas utan hänsyn från Konsumentverket.

”Mot bakgrund av att syftet med tjänsten är att öka transparensen och underlätta för konsumenter att jämföra sina försäkringar, har vi naturligtvis tagit Konsumentverkets synpunkter på allvar. Vi har haft en bra dialog med Konsumentverket och förtydligat informationen på några ställen på webbplatsen och i tjänsten. Ärendet är avslutat”, skriver Gabriella Ohlzon, pressansvarig på ICA Gruppen till Realtid.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Frick
Anders Frick
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarnas fondsparande når nya rekordnivåer

23 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]