Ekobrottsmyndigheten uppmanar nu tidigare kunder till Kambua att kontakta myndigheten efter att bolagets vd försattes på fri fot i måndags.
EBM ber om hjälp i Kambua-fallet
Mest läst i kategorin
Tidigare i veckan skrev Realtid om att Kambuas grundare Stefan Sandström misstänks för grovt svindleri alternativt bedrägeri samt penningtvätt i en storskalig investeringshärva runt sportspel. Läs mer om det här.
Stefan Sandström försattes däremot på fri fot måndagen den 11 maj då Tingsrätten och Hovrätten bedömt att misstankegraden mot Stefan Sandström inte uppnår sannolika skäl, vilket ledde till att han försattes på fri fot i månads.
Nu vill Ekobrottsmyndigheten komma i kontakt med tidigare kunder till Kambua. “Alla befintliga eller tidigare kunder till Kambua som vill göra en egen brottsanmälan eller lämna upplysningar som kan vara värdefulla för den fortsatta brottsutredningen är välkomna att göra det. Ni når oss på telefonnummer: 010 – 562 95 33 eller mejl [email protected]”, skriver EBM i ett pressmeddelande.
– Vi från åklagarsidan har tagit konsekvenserna av detta och valde därför att försätta även den andre personen på fri fot. Brottsmisstankarna kvarstår dock mot båda personerna, säger Michael Pleym, kammaråklagare och förundersökningsledare vid Ekobrottsmyndigheten i Malmö, i en kommentar.
Myndigheten skriver vidare att utredningen nu går in i en ny fas där myndighetens utredare nu ska göra en fördjupad analys av de beslags som gjorts.
– I den här fasen av utredningen har vi inte möjlighet att lämna fortlöpande information och uppdateringar i ärendet till media på det sätt som vi har gjort under den senaste veckan, säger Michael Pleym.
Hur vanligt är detta tillvägagångssätt?
– Det är ovanligt att Ekobrottsmyndigheten gör så här, men det är ett speciellt fall som kräver speciella insatser. Bland annat för att vi vill att kunder och uppgiftslämnare ska veta var man ska vända sig med information som kan vara till nytta för utredningen. Utredarna i ärendet vill därför komma i kontakt med fler målsäganden i ärendet, säger Niklas Ahlgren, presschef på EBM.
Har meddelandet gett några resultat?
– Ja det har det. Vi har kommit i kontakt med flertalet kunder, så det har haft önskad effekt.