E-handeln mellan företag eller B2B-handeln online står och stampar, enligt ny undersökning från HUI Research på uppdrag av Collector Bank. "I dag handlar vart femte företag från e-handelssajter som egentligen är riktade till konsumenter", säger Mikael Anstrin, affärsutvecklingschef på Collector Bank.
E-handeln mellan företag går trögt
Bara var femte partihandelsföretag erbjuder e-handel i dag. Detta trots att sju av tio småbolag gör hälften av sina inköp online på nätet. 20 procent av dem vänder sig till konsumentsajter och handlar därifrån istället, i brist på partihandlare på nätet.
– I dag handlar vart femte företag från e-handelssiter som egentligen är riktade till konsumenter. Det innebär att företag som inte erbjuder de inköpskanaler deras kunder efterfrågar, riskerar att bli frånsprungna av konkurrenter eller av konsumentinriktade aktörer, säger Mikael Anstrin, ansvarig för affärsutveckling på Collector Bank, som spår att vi kommer att få se många nya aktörer som är snabba på att starta upp e-handel för företag.
Sex av tio upplever också att partihandlarnas sajter är krångliga. Det är ofta svårt att registrera sig och betala uppger småföretagarna. Det är främst förbrukningsvaror som företagarna handlar. Nästan hälften e-handlar även produktionsrelaterade varor samt bokar resor.