28 miljoner kronor kostar den.
Dyraste båten på Blocket
Mest läst i kategorin
Dyraste båten till salu på Blocket.se är i skrivande stund en Van Der Heijden Steelyachts Superior 2400, som är en 24 meter lång motorbåt byggd i Holland.
Det visar sig inte vara ett särskilt exemplar som är till salu, utan Blocket-annonsen handlar om att man generellt kan beställa den båtmodellen ny.
”Full diskretion garanteras” står det.
Realtid.se ringer telefonnumret i annonsen.
– Hallå, det är Mikael?
Hej, kostar den här båten 28 miljoner kronor?
– Ja, det är 24-metersbåten.
– Sedan säljer vi även större modeller på 30 och 33 meter.
– Den kallas ”raised pilot” eftersom man går upp ett snäpp med styrhytten.
– Och på sikt kommer vi även att ha en 38-metersmodell.
Alla båtar kommer från holländska båtvarvet Van Der Heijden Steelyachts.
Här är ett videoklipp där varvets 20-metersbåt (Van der Heijden Steelyachts Superior 2000) kör omkring i havet.
– Jag är representant för Van Der Heijden, och säljer inte för något annat märke, säger Mikael.
Hur hittade du dem?
– Jag har haft ett stort båtintresse i många år, och kom i kontakt med Van Der Heijden eftersom jag själv var intresserad av att köpa en av deras jakter.
– Så jag och min hustru besökte varvet.
– Vi tyckte det var båtar med fin kvalitet.
– Och vi ville gärna ha en ståljakt så att man slipper ta upp den på land varje höst, och lägga tillbaka den i sjön igen varje vår.
Man slipper det med stålskrov?
– Ja.
– Så det var så jag fick kontakt med Van Der Heijden, och sedan har det ena gett det andra.
Hur länge har du varit återförsäljare för dem?
– Sedan januari.
– Då startade jag själv upp ett bolag och började som återförsäljare i Skandinavien i samband med båtmässan i Düsseldorf i början på det här året.
– Sedan har jag utökat mitt ansvarsområde och är nu även återförsäljare åt varvet i tysktalande och engelsktalande länder.
– Det är ett ganska stort område.
– Så om Van Der Heijden har engelsktalande kunder så är det jag som tar hand om dem.
– Och är de tysktalande tar jag hand om dem.
Innebär det att du är en återförsäljare bland flera, eller har du ensamrätt som återförsäljare i de länder du säljer båtarna i?
– Jag har ensamrätt.
Då återstår det ju nästan inga länder för dem själva att sälja sina båtar i?
– Nej, men jag klarar av hela världen.
Om man beställer en Van Der Heijden-båt idag, hur lång tid tar det tills man får den levererad?
– Det beror på i vilken ”fas” kunden lägger sin order.
– I dagsläget kan jag exempelvis erbjuda en 20-meters demojakt för direktleverans.
– Den finns på varvet i Holland.
– Och vi har även till salu en 24-metersbåt som vi ska använda på Düsseldorf-mässan i januari.
Vill man köpa den får man den alltså efter att den mässan är klar.
– Annars byggs våra båtar bara efter att kunder lagt order.
– Och normalt vill kunderna även vara med själva och designa båten.
– Den möjligheten finns.
– Så våra båtar är ”custom built”.
– Man får välja färger.
– Och vill man ha ett ”kontor” i en hytt istället för ett litet sovrum, så gör vi ett kontor istället.
– Vill man ha en jacuzzi i anslutning till ”master cabin”, så gör vi det.
– Men de kunder som köper de två demojakterna jag nämnde, får dem levererade som de ser ut.
Vad är priset för exempelvis demojakten på 24 meter?
– Det beror på.
– Det får vi komma överens med kunden om när vi haft den på mässan.
Normalpriset för 24-metersmodellen ny är 2,2 miljoner euro (20 miljoner kronor).
Och 20-metersbåten kostar 1,65 miljoner euro ny (15 miljoner kronor).
Till de priserna kommer sedan 25 procents moms.
Hur många Van Der Heijden-båtar har du sålt sedan du blev återförsäljare åt dem?
– Det vill jag inte avslöja.
– Men den största jag har sålt var 24-metersmodellen.
– Annars ligger vi ganska lågt med vilka vi levererar till och vad vi säljer till dem.
– Våra kunder vill oftast inte skylta med det.
Har du sålt till någon svensk kund?
– Det brukar vi inte heller avslöja, men jag kan säga att jag har fått en beställning på en båt som ska levereras till Medelhavet.
Den har inte levererats ännu?
– Nej, jag ska själv leverera den till kunden våren 2011.
Är det kungen?
– Jag vill inte avslöja vem det är.
Men vad är det för nationalitet på den köparen? Är det alltså en svensk?
– Vi brukar inte prata så mycket om vilka nationaliteter vi säljer till.
– Sedan är det flera kunder som har lagt in beställningar av båtar från oss.
– Så vi har fullt upp.
– Vi har en bra orderstock.
Hur länge har Van Der Heijden-varvet funnits?
– I 17 år.
Vilka konkurrerande båtmärken finns det som gör jämförbara båtar? Princess?
– Princess är ju inte stålbåtar.
– De gör glasfiberbåtar.
– Princess är absolut ett fint märke.
– Men en stor skillnad är att en Princess-båt inte kan ligga kvar i vattnet året runt, i varje fall inte i Skandinavien.
– Men det kan man göra med en ståljakt.
– Den stora skillnaden är även att i våra båtar är det standard med vattenburen golvvärme.
– Och man kan inreda våra båtar med mosaik, marmor och klinkers i badrum och så vidare.
– Det ska man helst inte göra i en glasfiberjakt, eftersom det skrovet ”rör sig”.
– Plast rör sig.
– Men det gör inte en ståljakt.
Så era båtar kan man även ha i vattnet när isen lägger sig?
– Ja, absolut. Det är inga problem.
– Blir det sedan tjockare isförhållanden beror det på var kunden ska ha jakten.
– Men det kan vi också lösa med en viss teknik.
Vad för teknik?
– Genom att det är standard i våra båtar med vattenburen golvvärme, så kan man då lägga en slinga helt enkelt i anslutning till vattenlinjen.
Det kan man väl göra med en Princess också?
– Det vet jag inte. Det kan jag inte svara på.
Vilka andra båtmärken finns det som är jämförbara med Van Der Heijden?
– Stora lyxjaktstillverkare i stål.
– Det finns några som kan konkurrera inom det området.
– Men vi har väl inte så många representanter för andra ståljaktstillverkare i Sverige.
– I så fall får kunderna söka sig lite utomlands för att hitta folk som säljer sådana.
– Det finns en del andra varv i Holland och Tyskland som bygger motsvarande båtar i stål.
Vad är fördelen med Van Der Heijdens båtar jämfört med dem?
– En fördel här i Skandinavien är att jag finns här som återförsäljare.
– De andra ståljaktsillverkarna har inga återförsäljare här.
– Och en annan skillnad jämfört med de andra är att vi ligger väldigt bra till prismässigt.
– Vi försöker ha ganska låga fasta kostnader i Van Der Heijdens organisation, vilket gör att vi istället kan ha lägre priser.
– Allt i våra båtar byggs på vårt varv.
– Vi lämnar inte ut något till underleverantörer för att göra jobb.
– Det gör att våra fasta kostnader hålls nere dramatiskt.
– Och det gör även att kunderna kan få samma höga kvalitet som många konkurrenter, men till lägre pris.
Så ni har inte sämre kvalitet?
– Absolut inte. Snarare tvärtom.
– Vi håller allt inom vårt eget varv.
– Då vet vi att om vi säger att ”nu gör vi det så här”, så kan vi göra det istället för att lämna ut jobb till underleverantörer.
– Och det tycker vi är en fördel.
Det finns alltså inga stålskrovs-båt-tillverkare i Sverige?
– Inte vad gäller båtar i den här storleken som vi säljer.
– Men holländarna är duktiga på det, och har varit det i alla tider.
Är det inte väldigt tungt att köra omkring i ett gjutjärns-skrov?
– Hehe. Det är inte gjutjärn.
– Det är fartygsstål.
– Och överbyggnaden vi har på 24-metersmodellen, den modell som vi kallar ”Superior”, hela den överbyggnaden är gjord i aluminium vilket drar ner vikten lite.
– Men totalt sett skiljer det inte mer än ett par ton i vikt mellan vår båt och en lika stor båt i glasfiber.
– Det är en obetydlig viktskillnad för båtar av den här storleken.
Hur mycket väger er 24-metersbåt totalt sett?
– Fulltankad med 10.000 liter diesel och 2.000 liter vatten väger den 48 ton.
– Och en motsvarande glasfiberbåt väger då 46 ton.
– Observera att jag nu pratar om båtens ”fullvikt”, och inte ”torrvikten” som man ofta pratar om i Skandinavien.
Torrvikt avser vad båten väger utan diesel och vatten och så vidare.
– Så viktskillnaden totalt sett är marginell.
– Plast är också tungt.
Vad är det för motorer i era båtar?
– Det är också något som kunden kan välja.
– Vi rekommenderar enligt standardspecifikationen två Iveco-motorer på 825 hästkrafter var.
Iveco är italienska biltillverkaren Fiats lastbilsmärke.
– Om nu kunden älskar något annat motormärke, så tillhandahåller vi givetvis det.
– Annars är det exempelvis som om man köper en BMW och vill ha en Renault-motor i den.
– Då är det ganska troligt att man inte får det.
– Men vi tillhandahåller andra motorer om kunden vill ha det.
Med två 825-hästarsmotorer får Van Der Heijdens 24-metersbåt en maxfart på 22 knop.
Marschfarten blir 16-18 knop.
– Det här kanske inte är en båt som är till för att köra jättefort med.
– Vår 20-metersbåt däremot går upp till 30 knop.
– Det är väldigt snabbt för den typen av båt.
Så om den blir fyra meter längre så går den bara i 22 knop?
– Vi kommer att testa lite mer i oktober vad 24-metersbåten går för med fulla tankar och så.
– Än så länge har vi testat 20-metersbåten lite mer.
Beställde du alltså en egen Van Der Heijden-båt?
– Det kommer jag att göra.
– Men som det är nu vill jag inte ”gå före” mina kunder.
– Leveranstiden normalt när du ringer in en beställning, innebär att du får räkna med 18, 19 eller 20 månader innan du får båten levererad.
– Det beror på var i byggnationsprocessen du lägger din order.
– Ibland är det möjligt att vi har en båt som vi redan börjat bygga när vi får en order.
Nu är Van Der Heijden på gång att snart lansera sin nya 30-metersbåt.
Medan 20-metersbåten kostar 19 miljoner kronor inklusive moms, och 24-metersbåten kostar 25 miljoner, så kostar 30-metersbåten 57 miljoner kronor.
Vad är det för motorer i 30-metersbåten?
– Två Iveco-motorer på 1320 hästkrafter var.
Hur snabbt går den båten?
– Det vet jag inte.
Hur många båtar har Van Der Heijden sålt totalt?
– Varvet brukar bygga 14-16 båtar per år.
– Det beror på vilka av våra modeller kunderna beställer.
– Van Der Heijden gör ända ner till 12,5-metersbåtar också.
– Den kan man se i en Blocket-annons till salu.
Prislappen för den är 3-4 miljoner kronor inklusive moms.
– Beställer kunderna många av den modellen ett år, så gör vi många fler sådana än vi hinner med 24-metersbåtar på ett år.
Hjälper ni till att ordna bra kundfinansiering också?
– Nej.
Kunderna betalar ofta allt cash?
– Det är bara det som gäller.
– Vi har aldrig haft någon fråga om finansiering.
Vad är det för typer av folk som köper era båtar? Playboys?
– Det kan vara vem som helst; yngre, äldre, familjer; vem som helst.
Är det främst typ framgångsrika egenföretagare?
– Nej, det kan vara du som vunnit någon drömvinst på Lotto eller Joker.
– Det skulle det kunna vara.
– Man kan aldrig säga vem kunden är.
– Vinner man 215 miljoner kronor på Lotto är det inga problem att köpa en båt för 28 miljoner kronor.
– Så man vet aldrig vem kunden är.
– Våra kunder är vem som helst.
– Det kan vara du.
Vad är det som utmärker varumärket Van Der Heijden?
– Vår höga kvalitet.
– Vi har en grymt hög kvalitet på våra båtar.
– Allt byggs på vårt eget varv, vilket är väldigt unikt; stålarbetet, inredningen, träarbetet; allt.
– Och jag tar med mina kunder till varvet i flera omgångar under den tiden då en jakt byggs, för att de ska se hur arbetet fortskrider.
– Jag skickar bilder till kunderna minst varannan vecka för att de ska se hur deras jakt byggs fram.
– Upptäcker kunderna något och tänker ”Vänta nu! Vi vill ha det så här istället!” så löser vi det.
– Det är väldigt unikt.
Vem är det som äger Van Der Heijden-varvet?
– Ronald Van Der Heijden.
Det var han som startade det?
– Ja.
Hur gammal är han?
– 42 år.
Så han var bara 25 år när han drog igång varvet?
– Ja.
Och hur går det för varvet?
– Fantastiskt bra.
Hur är Ronald Van Der Heijden som person?
– Fantastiskt bra.
– Han är en fantastisk visionär.
Vad har han för visioner om varvet?
– Ring och fråga honom.
Realtid.se får mobilnumret av Mikael och ringer upp.
Hur kom du på idén att startade ditt båtföretag?
– När jag var liten var min dröm att bygga lyxjakter, berättar Ronald Van Der Heijden på telefon från Holland.
– Och efter en tid i holländska flottan började jag bygga egna båtar 1993.
Hur såg den första båten du byggde ut?
– Det var en 12-metersbåt med två motorer.
Hur många egna båtar har ditt båtvarv byggt totalt fram tills nu?
– 406 båtar.
Vad är förklaringen till framgången?
– Att vi satsar på innovation och att ligga ”före” marknaden.
– Jag designar båtarna själv, och försöker hela tiden att hitta på något nytt.
Är det inte riskfyllt?
– Jo, det kan det vara.
Vad har du själv för båt?
– Jag hade en 20-metersbåt med flybridge.
– Men den har jag sålt och köpt en 25-metersbåt.
– Och nu har jag designat en ny 33-metersmodell som vi kommer att börja bygga i slutet av 2010.
Är inte folk skeptiska till att köpa båtar med stålskrov?
– I början var det lite problem när vi skulle måla våra stålskrov.
– Men i dagsläget har det förändrats.
– Nuförtiden blir det mycket god kvalitet när man målar stål.
– Så nu märker vi att folk som har båtar med glasfiberskrov istället byter till båtar med stålskrov.
– Det är även högre komfort med stålbåtar.
– De är stabilare.
– Och vi kan skräddarsydda våra båtar efter kundernas önskemål.
Vore det inte ännu bättre med aluminiumskrov? Det har väl era kunder råd med?
– Jo, det är också en möjlighet.
– Det enda problemet är att det är svårt att måla aluminium.
– Men visst kan vi även bygga aluminiumbåtar på begäran.
Har ni sålt några av era båtar båtar i Sverige?
– Vi har sålt en båt i Sverige.
– Och just nu håller vi på att sälja en till.
– Vi räknar med att kunden kommer att skriva på kontraktet för den inom kort.
Är det några kändisar som har köpt båtar från er?
– Ja, men jag kan inte säga vem.
– Och det är egentligen ett annat företag som först har köpt båten från oss, och sedan hyr ut den till personen.
Vad för typ av kändis är det? En rockstjärna?
– En sångare.
Vad är det för typ av folk som köper era båtar?
– Vi säljer en del till rika och berömda, men nyligen sålde vi även en av våra båtar till en ganska högt uppsatt person inom den holländska militären.
Hur långt kan man åka ut på tur med era båtar? Går det att korsa Atlanten och åka ända till USA?
– Själv har jag som längst åkt från Holland till Kroatien.
– Och en av våra kunder åkte från Holland till Sankt Petersburg, och därifrån via floden Volga till Svarta Havet.
Var det en rysk kund?
– Ja.
Hur lång tid kan man vara ute åt gången? En vecka?
– Det är bränsleförbrukningen som sätter gränserna.
Är det svårt för normala personer att köra era båtar? Krävs det en utbildad besättning?
– Det är lätt att köra våra båtar.
– Navigationssystemet är bara att koppla in och köra med ”plug & play”-princip.
– Och man kan köra våra båtar med en särskild fjärrkontroll.
Hur många personer kan vara på er 33-metersbåt samtidigt?
– 16 personer.
Vad har du för planer framöver med båtföretaget? Kommer ni att fortsätta expandera?
– Marknaden ber om det.
– Vi växer varje år.
– Vi har dubblat vår storlek varje år i flera års tid.
Den takten går väl inte att upprätthålla?
– Någon gång avtar väl vår tillväxt, men som det är nu så har vi kunder över hela världen och de vill ha våra båtar.
Har ni kapacitet för att leverera i takt med efterfrågan?
– Det är problemet.
– Vi håller på att expandera själva båtvarvet nu och våra byggnader.
– Vi köper grannarnas byggnader också.
Hur många anställda har ni?
– Vi har 26 heltidsanställda och 40 inhyrda personer.
Så det blir 60-70 totalt?
– Något sådant.
Har du fått något erbjudande från någon som vill köpa hela ditt båtföretag?
– Ja, för tre år sedan.
– Men jag ville inte sälja.
Hur mycket ville den köparen betala?
– 4,5 miljoner euro.
Hur mycket bedömer du att båtföretaget är värt i dagsläget?
– 17-18 miljoner euro.
Skulle du sälja företaget om någon erbjuder de beloppen?
– Nej, jag vill fortsätta jobba med det här.
Är det några nyheter på gång vad gäller era båtmodeller?
– Ja, vi kommer att lansera en rad nya modeller framöver.
Vad blir det nya med dem?
– Exempelvis bredskrovsbåtar .
Vad är fördelen med dem?
– Mer utrymme.
Van Der Heijden-varvets återförsäljare Mikael fortsätter:
Vilka av varvets båtar har du provåkt?
– Modellerna Dynamic Deluxe 15 och Superior 20.
Varvet har totalt fem modellserier; Exclusive, Elegance, Dynamic, Dynamic Deluxe och Superior, där Elegance är en lite äldre modellserie.
Varje modellserie finns i olika storlekar, varav Dynamic Deluxe 15 är 15-metersbåten i den modellserien.
I Superior-serien finns modeller från 20 meter upp till 33 meter.
Vad är skillnaden mellan Dynamic Deluxe-serien och Superior-serien?
– Det är helt olika typer av båtar.
Är det svårt att köra Van Der Heijden-båtarna?
– Det är betydligt lättare än andra båtar tack vare tekniken.
– Våra båtar har både bogpropeller och aktierpropeller.
– Och de har
”remote control” så att man kan stå var som helst på båten och köra den med en liten fjärrkontroll.
– Med den kan man styra motorerna och propellrarna.
Har du själv kört någon av båtarna?
– Ja.
Hur känns det?
– Bra.
– Men jag känner mig tryggare när Ronald kör.
– Jag har åkt med i våra demojakter, och då är jag lugnare när han är vid rodret.
Hur är känslan när man går ombord en Van Der Heijden-båt?
– Allra högsta lyxnivå.
– Det är som när man kommer in i den bästa hotellsviten och lite till.
Krävs det särskild besättning för att köra era båtar?
– Nej, eller ja; det gör man som man vill.
– 24-metersbåten har en särskild ”crew cabin” som standard.
– Så visst kan man ha särskild besättning.
– Men det finns även de kunder som väljer bort crew cabin.
Finns det några Van Der Heijden-båtar som åker runt på svenska vatten?
– Inte för tillfället.
– Inte som vi kan visa.
– Men i Holland har vi demojakter.
– Vi kan ha svenska kunder, men vi brukar inte visa upp våra båtar i Sverige.
La du upp er Blocket-annons den 24 juli?
– Jag brukar hissa upp den emellanåt, och kanske göra någon liten ändring.
– Vi har annonsen hela tiden på Blocket rullande.
– Nu har vi nog haft den sedan februari.
Hur många personer i veckan ringer till dig och frågar om båten i annonsen?
– Det är lite olika, men intresset är bra.
– Vi annonserar även i övrigt internationellt, så när folk ringer vet jag inte vilka som har läst om oss på Blocket eller genom annonser i engelsk och tysk press.
Hur tjockt är stålskrovet i era båtar?
– Det beror på var på skrovet man mäter.
– I botten i ”kölen” är skrovet 10 millimeter tjockt.
– Går man lite längre upp men fortfarande under vattenlinjen är det 5-6 millimeter tjockt.
– Ännu lite högre ovanför vattenlinjen är det 4 millimeter.
– Och själva överbyggnaden i aluminium är 5 millimeter tjock.
Så det är ganska tjockt överallt?
– Det räknas som starkt.
– Och när vi bygger våra båtar från början och gör ”skelettet” till båten, så har vi många tvärbalkar som sitter tätt.
– Det gör att skrovet blir väldigt stabilt.
– Kör man på något med våra båtar så går det inte hål. Det blir en buckla.
– Men med en glasfiberjakt blir det ofta en rejäl spricka.
– Så många tycker att det är ganska säkert att åka ståljakt.
– Du hörde kanske om valen som hoppade upp i en båt.
– De som åkte i båten sa efteråt: ”Tack och lov att det var en stålbåt!”
– För om det varit en plastbåt hade den gått sönder och sjunkit.
– Nu var det en stålbåt, så det är skillnad.
Blir det mycket vibrationer i skrovet när man kör med en stålbåt?
– Naaeee, där blir nog vibrationer i en båt oavsett om den är gjord i trä, plast eller stål.
– Vibrationerna finns där ändå.
Men är det inte lättare att det blir vibrationer i ett stålskrov än ett plastskrov?
– Sådana mätningar har jag aldrig hört talas om.
– Det har säkert undersökts, men jag har inte märkt något av det.
Är det ett besvärande ljudbuller när man åker med den här typen av båtar?
– Nej, det är det inte.
– Det beror på hur man isolerar motorrummet.
– Avgasrören på vår 24-metersbåt går ner under vattnet.
– Då försvinner mycket ljud där.
– Och sedan isolerar vi motorrummen väldigt noga.
– Om kunden vill att vi isolerar ännu mer så gör vi det.
– När vi levererar till Medelhavet så brukar vi lägga mer isolering i överdelen av båtens skrov, eftersom det är så hett i Medelhavet.
– Annars kan det bli väldigt hett i båten.
– Kunderna brukar ha sådana önskemål om båten ska användas i varmare klimat.
– Då isolerar vi ännu mer och installerar en större luftkonditionering.
– Vi kallar den båtversionen för ”tropical”.
Så med stålskrov blir båten lätt varm?
– I våra båtar blir det inte så, för när vi bygger båten tar vi hänsyn till var kunden ska ha båten.
Kan vem som helst ringa er och boka en provåkning med era båtar? Eller måste man erlägga handpenning först?
– Man behöver inte betala någon handpenning.
Eller visa papper med sitt banksaldo?
– Det behöver man inte heller.
– Man ringer till mig, och så diskuterar vi först vad man vill ha.
– Och om jag kan ombesörja en testkörning så ombesörjer jag det.
– Självklart ska
intresserade kunder få provköra våra båtar.
– Så då tar vi ner kunderna till varvet i Holland.
– Det gör vi inte hos mig i Kalmar.
Hur många har gjort sådana provkörningar med dig i Holland i år?
– Det har varit ett antal kunder från olika länder.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.