Sparappen Dreams tog nyligen in 67 miljoner kronor – som till stor del ska användas till marknadsföring i form av eget "content"-material. "Vi bygger just nu upp en inhouse-studio", säger vd:n Henrik Rosvall till Realtid.se.
Dreams vd: Vi ska bygga upp en egen content-byrå
Mest läst i kategorin
Vd:n och medgrundaren Henrik Rosvall berättar att emissionskapitalet på 67 miljoner kronor, till stor del ska användas för fortsatt tillväxt på hemmamarknaden Sverige, men även i Norge där Dreamsappen lanserades i början av året.
– Vi bygger just nu upp en inhouse-studio och kommer att börja ta fram eget content på en helt ny nivå framöver. Vi lanserade ett investeringserbjudande i maj som ska utvecklas mer nu när vi ser att det funkar, säger Henrik Rosvall till Realtid.se.
Dreams har i dag 250.000 registrerade användare och en kundtillströmning på 10 procent per månad. Sparappen använder sig av gamification-inslag.
Ett exempel är ”tjuven” som ”snor” pengar från användarens lönekonto och lägger undan dem till dina sparmål. Ett annat exempel är ”autopiloten” som automatiskt justerar din spartakt enligt uppsatta mål.
I bolagets senaste rundan på 67 miljoner kronor har främst befintliga ägare investerat, däribland norska Storebrand och Ålandsbanken som Dreams även har samarbete med.
2017 redovisade Dreams en omsättning på ynka 130.000 och gjorde samtidigt en förlust på 24 miljoner
– Vi följer vår prioritering och intäktsprognos där fokus är på nöjda och återkommande kunder eftersom det är där bankerna fallerar. Spar – och investeringsprodukter är långsamt kassaflödespositiva, fördelen med dessa affärsmodeller är att de genererar kassaflöde över lång tid. Vi kommer också att lansera andra typer av produkter som kompletterar det långsiktiga fokuset men det kan vi återkomma till senare, säger Henrik Rosvall.
I september köpte Dreams även webbyrån A3J och tog över deras tio anställda. Bolaget har i dag 46 anställda i Stockholm och Oslo och 13 olika nationaliteter bland medarbetarna.
Appbolaget erbjuder i dag fondsparande under varumärket ”Dreamsfonden” i samarbete med Ålandsbanken. Det är en globalfond med hälften räntor och resten aktier. Rekommenderad sparhorisont är 7-10 år, enligt bolaget.
– Ju mer vi växer ökar efterfrågan hos våra användare på olika typer av tjänster och erbjudanden. Vår ambition är att alltid kunna möta den efterfrågan och göra det så bra som möjligt. Men exakt hur och vad det blir framöver kommer vi att återkomma till, säger Henrik Rosvall.