DNB har under senare år gått från att ha legat efter inom det digitala området till att vara ledande på området i Norge bland de traditionella bankerna. En lagändring gör att banken kan utnyttja Amazons molnteknik berättar Nicolai Rygh, IT-ansvarig för privatmarknaden på DNB.
DNB lägger ut i Amazon
Mest läst i kategorin
Nicolai Rygh bedömer att Norge i ett internationellt perspektiv har kommit långt inom digitalisering för bankerna, och i synnerhet för fintech-bolag, samt att DNB är en “spjutspets” bland dessa.
DNB, som har sin tyngdpunkt i Norge, använde sig tidigare av 15 år gammal IT-infrastruktur för sin mobilbank. Nu har den moderniserats. När det gäller infrastrukturen bakom mobilbanken utnyttjar DNB nu extern server-kapacitet från Amazon Web Services. Det innebär sänkta kostnader eftersom banken bara betalar när kunder nyttjar tjänsten, till skillnad från att ha stor egen server-kapacitet där den fulla nyttjandegraden bara inträffar vid något tillfälle varje år.
– Det vi gör, gör vi med ny teknik. I förhållande till de vi normalt jämför oss med är vi långt framme i användning av molntekik. Det hänger mycket ihop med att norska tillsynsmyndigheter öppnade upp för det och vi tog chansen väldigt snabbt, vi hade förberett oss och var redo i god tid, säger Nicolai Rygh.
Rygh avser en lagändring 2016-2017 som gjorde det möjligt för norska banker att använda extern server-kapacitet, till skillnad från tidigare då alla servrar skulle finnas internt.
DNB har en ny IT-plattform sedan ett par år tillbaka som utgör grunden för nya applikationer, inklusive mobilbanken.
Hur långt har DNB kommit med digitalisering jämfört med övriga norska banker?
– När det gäller produkterna i till exempel mobilbanken har vi kommit långt, de traditionella bankerna har, såvitt jag vet, inte kommit så långt som vi inom till exempel externa server-lösningar, även om många av bankerna har gjort delar av det vi gjort.
De traditionella bankerna i Norge inkluderar även Nordea, Danske Bank, Handelsbanken och Sparebank 1-alliansen.
Om DNB skulle fatta beslut om större expansion av sin kontorsverksamhet till andra länder än Norge så skulle det smidigt och kostnadseffektivt gå att använda samma IT-plattform, enligt Rygh.
När det gäller säkerhetsaspekter är Rygh inte så orolig, han säger att det finns krypteringslösningar mellan bankens “kärnsystem” där datan finns och exempelvis mobilbanken.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.