Realtid

Digitalt fokus i styrelser

Catharina Mannerfelt, Alumni
Staffan Erfors
Uppdaterad: 17 nov. 2016Publicerad: 17 nov. 2016

Digitaliseringen är ett faktum och de nordiska styrelserna har ett bra fokus på digitaliseringens påverkan. Men det krävs en tydligare digital strategi.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det visar den rapport Alumni och Harvey Nash nyligen genomfört tillsammans med ledarskapsinstitutet vid London Business School.

I rapporten Beyond Governance – How boards are changing in a diverse, digital world – har man genom en enkätundersökning och intervjuer samlat synpunkter från fler än 650 styrelseledamöter från Storbritannien, Norden och Asia-Pacific.

Rapporten visar bland annat att fyra av tio styrelsetillsättningar fortfarande görs utan någon formell process och mer än hälften går till kandidater som redan är kända för organisationen – detta trots att nästan två tredjedelar av styrelserna hävdar att de prioriterar en bred uppsättning egenskaper och kompetenser.

Den nordiska marknaden är dock lite bättre på att rekrytera utanför den egna sfären. Rapporten visar att 43 procent av tillsatta styrelsemedlemmar är ej kända av organisationen sedan tidigare.

Enligt Alumni kan detta vara en följd av att vi i Norden har ett tydligare fokus på styrelsens sammansättning och ett ökat tryck på mångfaldsinitiativ som ställer krav på att valberedningarna går utanför sina redan befintliga nätverk.

– Norden har kommit längre i mångfaldsfrågan. Trots att Norden består av relativt små marknader jämfört med Storbritannien och Asien så är nordiska styrelseledamöter inte kända av organisationen tidigare. Man går inte bara till sitt egna nätverk utan man går ut och letar förutsättningslöst, säger Catharina Mannerfelt, partner på Alumni, till Realtid.se.

Det här skulle kunna innebära att det borde vara lättare att få kvinnor i svenska bolagsstyrelser?

– Ja, det borde det leda till. Men i de riktigt tunga operativa rollerna är det inte bättre i Sverige än i andra regioner, där finns fortfarande en utmaning, om det nu är ett glastak eller ej, säger Catharina Mannerfelt.
I undersökningen framkommer även ett behov av mer regelbundna utvärderingar, uppföljningsprocesser, successionsplanering och utvärdering av VD. Efterlevnaden av de ambitionerna är det dock si och så med.

ANNONS

Digitaliseringen finns högt upp på dagordningen i samtliga geografiska områden och ligger på andra plats efter strategi på styrelsens agenda. I Norden ligger digitaliseringsfrågan på första plats och mer än två tredjedelar svarar att digital innovation är en prioriterad fråga.

– Det är två grejer som jag känner sticker ut i undersökningen. De nordiska styrelserna ha kommit lite längre med de digitala frågeställningar, det är i och för sig inte jätte förvånande då vi är långt fram både med entreprenörskap i den digitala sfären och hur det påverkar de större bolagen, men det är intressant att få det bekräftat, säger Catharina Mannerfelt.

– En annan skillnad mellan Norden och de andra regionerna är det som rör ”Good Business”, där företag tar lite bredare samhällsansvar. När man frågar styrelser varför de jobbar med samhällsansvar gör de nordiska styrelserna kopplingen till att det ger långsiktig lönsamhet medan i de andra regionerna säger styrelserna att den typen av arbete framför allt driver medarbetarnas engagemang och att man lockar till sig talang. I andra regioner uttryckte man det också som att det finns en allmän samhällsförväntan på att man ska driva den typen av frågor och man gör det också för att man upplever ett tryck från reglerande myndigheter men den för styrelsen viktiga lönsamhetsfrågan är inte uppe på samma sätt. Vi kommer titta lite närmare på den frågan, säger Catharina Mannerfelt.
Endast 14 procent av de tillfrågade anser dock att deras styrelse har en gedigen digital strategi och i Norden är den digitala osäkerheten ännu tydligare då endast 9 procent bedömer att företaget har en heltäckande digital strategi.

Är det inte lite bakvänt att man tycker frågan är så viktig samtidigt som man inte tycker sig ha en tydlig digital strategi?

– Jo, antingen kan det betyda att det är mycket prat men man kommer inte igenom riktigt och vet inte hur det ska landa, en annan förklaring kan vara att man är väldigt noggrann i frågan och har spänt bågen lite högre. Min kvalitativa känsla är att styrelsemedlemmarna är ganska tuffa gentemot sig själva i den här frågan. De är måna om att om man ska säga att man är bekväm med sin digitala strategi så ska man verkligen ha en plan för det, säger Catharina Mannerfelt.
Alumni / Harvey Nash Board Research 2016/17 samlade in kvantitativ och kvalitativ data under sommaren 2016. Av de tillfrågade, identifierade sig 49 procent som styrelseledamöter och 43 procent var ordförande eller fyllde båda positioner.
 

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS