Realtid

DI: H&M:s varumärke rasar i ranking 

Helena Helmersson, H&M:s vd och koncernchef. Foto: TT
Helena Helmersson, H&M:s vd och koncernchef. Foto: TT
Finwire
Uppdaterad: 16 jan. 2023Publicerad: 16 jan. 2023

H&M har länge varit i framkant inom modeindustrin men internationella undersökningar visar nu att klädjätten har fått allt svårare att försvara sin position som varumärke. Det skriver Dagens Industri.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På Interbrands top 100-lista över världens mest värdefulla varumärken ligger H&M nu på plats 56. För några år sedan låg bolaget på plats 20.

Konkurrenten Zara, som ägs av spanska Inditex, har också sett en försvagning sedan pandemin. Dock klättrade bolaget till plats 47 under fjolåret.

H&M:s rörelsemarginal har de senaste åren legat på 7-8 procent, medan Inditex har haft en marginal på 15-17 procent. Senast H&M hade en marginal i den storleksordningen var 2014-2015, noterar DI.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]