Realtid

DI: H&M:s varumärke rasar i ranking 

Helena Helmersson, H&M:s vd och koncernchef. Foto: TT
Helena Helmersson, H&M:s vd och koncernchef. Foto: TT
Finwire
Uppdaterad: 16 jan. 2023Publicerad: 16 jan. 2023

H&M har länge varit i framkant inom modeindustrin men internationella undersökningar visar nu att klädjätten har fått allt svårare att försvara sin position som varumärke. Det skriver Dagens Industri.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

På Interbrands top 100-lista över världens mest värdefulla varumärken ligger H&M nu på plats 56. För några år sedan låg bolaget på plats 20.

Konkurrenten Zara, som ägs av spanska Inditex, har också sett en försvagning sedan pandemin. Dock klättrade bolaget till plats 47 under fjolåret.

H&M:s rörelsemarginal har de senaste åren legat på 7-8 procent, medan Inditex har haft en marginal på 15-17 procent. Senast H&M hade en marginal i den storleksordningen var 2014-2015, noterar DI.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS