Realtid

"Det går inte att enbart att kommunicera sig ur kriser"

Johan Såthe
Uppdaterad: 23 nov. 2019Publicerad: 23 nov. 2019

Börsens svängningar, kommunikationens begränsningar och en nostalgitripp. Det är innehållet i chefredaktör Johan Såthes krönika.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det finns en sak man kan vara säker på vad gäller aktiekurser: Antingen går de upp – eller så går de ner. Det varierar.

I onsdags morse klockan 06.00 släpptes SVT:s Uppdrag Gransknings senaste program med journalistik om Swedbanks misstänkta penningtvätt. Det tog inte många minuter innan massor av experter hade bestämda åsikter om hur marknaden skulle reagera på de nya uppgifterna. De ofta citerade sparekonomstrion Frida Bratt, Johanna Kull och Joakim Bornold, menade att de negativa nyheterna från Uppdrag granskning redan var ”inprisade”. När börsen sedan öppnade föll Swedbanks aktie snabbt med 3-4 procent.

Jag menar inte att de ovan nämnda sparekonomerna inte är duktiga eller har koll på Swedbank och börsen. Tvärtom, de verkar vara mycket kompetenta och oerhört väl lämpade för sina jobb.

Men att spå hur börsen går på kort sikt kan ingen. Så är det, även om det råder stark efterfrågan på just den saken. Det man får är gissningar. Ibland blir det rätt, ibland blir det fel. Den som kunde spå börskurser skulle snabbt bli extremt förmögen.

Marknaden och dess reaktioner på ny information är mycket komplex och svårförutsägbar. Detta gäller på lång sikt och ännu mer i ett kortare perspektiv.

Realtid har inga aktietips, vi vet inte hur börsen eller någon annan marknad kommer att röra sig. Men vi vill göra kvalitetsjournalistik för och om finansbranschen. Och det är möjligt att man kan få en tanke om hur marknaden kan utveckla sig på sikt efter att ha läst en nyhet eller en smart krönika från Per Lindvall eller Claes Folkmar.

Men vår utgångspunkt är inte att gissa hur marknaden kommer att röra sig.

Glädjande nog verkar allt fler vilja ta del av vår journalistik. Besökssiffrorna ökar stadigt, tack för förtroendet.

ANNONS

***

Mycket om bankernas misstänkta penningtvätt har kommit att handla om kommunikation. Och visst, det blir väl på något sätt oundvikligt när kommunikationen sköttess så märkligt som den gjordes när Swedbank först konfronterades med uppgifterna om penningtvätt i våras. Det är lätt att konstatera att SEB sannolikt sett vad som inte fungerade för Swedbank och valt en mer öppen och ödmjuk strategi när banken undersöktes av Uppdrag granskning.

Sedan går det inte att enbart kommunicera sig ur kriser, som man ibland kan förledas tro vara en strategi för vissa. Man måste ta reda på vad som är trasigt, grundligt kolla att inget mer är trasigt. Sedan laga det som är trasigt. Och därefter kommunicera att man lagat det som är trasigt.

Både Swedbank och SEB har den senaste tiden skickat ut pressmeddelanden efter att ha fått frågor från Uppdrag gransknings journalister. Detta innebär att verkar som om en ny praxis håller på att etableras. Frågan är när det är rimligt att kommunicera att man är föremål för journalisters intresse.  

***

Börspodden har rätt i att man verkligen kan fråga sig hur det kommer sig att Uppdrag granskning får fram så mycket om bankernas misstänkta penningtvätt och Finansinspektionen så lite om samma sak.

***

Stort grattis till Realtids före detta chefredaktör Per Agerman, som var en del av redaktionen som vann Stora journalistpriset i klassen Årets avslöjande för sina reportage om Swedbanks misstänkta penningtvätt.

ANNONS

Per Agerman har under hösten även skrivit flera mycket läsvärda reportage här på Realtid.

***

Finansinspektionen har på senare tid fått en hel del tuff kritik. Realtids krönikör Per Lindvall var först ut med den här mycket läsvärda kängan>>

***

Börspodden-John var verkligen sugen på att avslöja identiteten på vem näringslivsprofilen i den omtalade boken ”En halv man” är.

***

Det tog lite tid, men nu har jag sett hela den norska finansserien ”Exit”, finns på SVT Play (den är tydligen mer streamad än succéserien Skam i Norge). Exit är bra, men att säga att den handlar om finansbranschen är väl ändå en överdrift? Den handlar om vad som händer med människor när de har allt de behöver i livet – och lite till. Jag kan tycka att klichéerna om sex och droger kring finansbranschen är tröttsamma. Historien i ”Exit” är berättad många gånger förr. Så här tyckte den norska finansbranschen om serien>>

***

ANNONS

Ett meddelande i vänlighet till alla på finanstwitter som vill skryta om att aktiedepån går ”hyffsat” bra. Hyfsat stavas med ett f.

***

Att ”mobillådan” – en produkt som ingen ens visste fanns – skulle vara ”årets julklapp” var minst sagt oväntat.

Jag fattar att juryn på något sätt tänker att det ligger i tiden att människor vill bli mindre styrda av sina skärmar och hellre prioritera nära relationer i verkligheten. Men att påstå att en produkt som knappt finns skulle bli ”årets julklapp” är att ta det lite långt. Det finns något förnumstigt och uppfostrande i att bestämma att så många inte kan hantera sitt digitala beteende och därmed borde använda en ”mobillåda.”

Hela den här debatten måste vara ett examensarbete från Konstfack där de ilskna reaktionerna, som den här texten, är en del av konstverket. Konstnären Ernst Billgren sa en gång, fritt ur minnet, att ”konst är vad du tycker är konst”. Att Handels utredningsinstitut bestämmer sig för att mobillådan är årets julklapp är ett konstverk. Som all bra konst skapar den starka reaktioner och nya tankar hos publiken. Som konstverk betraktat ger jag årets julklapp fem getingar.

***

Jag tjatar lite om detta: Men det är otroligt intressant att bolag som Avanza och Nordnet som en gång ”disruptade” storbankerna nu själva blir disruptade av nya aktörer. Och det känns inte som om de tar den nya konkurrensen på särskilt stort allvar, ”det är alltid spännande med nya aktörer” är standardsvaret. Historien där de gamla etablerade spelarna inte tar de utmanarna på allvar i tid har man hört några gånger.

Läs för all del Claes Folkmars krönika i ämnet >>

ANNONS

***

New York Times podd the Daily berättar historien Weworks uppgång och fall på ett fantastiskt sätt.

Lyssna här>>

***

Veckans nostalgitripp: Jakob Hellman på Cirkus.

***

I morgondagens karriärintervju har reporter Sara Johanson träffat fondbolaget Lannebos grundare Göran Espelund. Missa inte en mycket intressant historia om hur den svenska fondbranschen skapades. Finns som vanligt att läsa på sajten från och med söndag morgon.

***

ANNONS

Trevlig helg!

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS