Efter att på kort tid ha lanserat både ISK och nordiska derivat kan den holländska nätmäklaren Degiro på riktigt börja utmana de svenska jättarna. Realtid.se har pratat med Gijs Nagel, vd och grundare av Degiro. Det är en självsäker holländare som, om man får tro honom själv, är här både för att stanna och för att förändra branschen i grunden.
"Det finns ingen anledning till att stanna hos Avanza eller Nordnet"
Mest läst i kategorin
Idén till Degiros multinationella nätmäklartjänst föddes när Gijs Nagel och hans kollegor år 2007 fick höra talas om en ny licens för den europeiska marknaden. Denna innebar att nätmäklare kunde erbjuda sina tjänster över hela Europa, utan att för den sakens skull behöva öppna upp fler kontor.
På den tiden var Degiro ett nystartat bolag inom retail banking som enbart vände sig till små och medelstora företag.
– När vi såg att licensen fanns tänkte vi att någon mäklare skulle inse potentialen och agera inom i alla fall ett eller två år. Men ingen gjorde det. Åren gick och 2011 hade fortfarande ingen gjort det. Så då tänkte vi att det var lika bra att ta tillvara på möjligheten om ingen annan tänkte utnyttja denna enorma potential. Så när vi lanserade i Nederländerna 2013 hade vi redan en plan på att direkt expandera till andra europeiska länder, säger Gijs Nagel.
Idag finns Degiro i 18 europeiska länder och bara i år har man lanserat sin tjänst i Sverige, Finland, Norge, Storbrittanien och Irland. Det görs dagligen cirka 8 miljoner transaktioner via bolagets handelsplattform och vid årets slut räknar man med att ha runt 100.000 kunder. Expansionen går med andra ord i rasande fart.
Lanseringen i Sverige har varit extra lyckosam. Bortsett från den initiala lanseringen på hemmamarknaden i Nederländerna är expansionen till den svenska marknaden den mest framgångsrika hittills.
– Första dagen vi gick live fick vi 500 nya kunder, vilket är ganska mycket. Anledningen till att det har gått bra i Sverige tror jag är att svenskar handlar mycket. Om man tittar på antal transaktioner per kund generellt i Sverige så är det ett väldigt högt antal. Det är på samma nivå, om inte högre än i Nederländerna. Så det är en väldigt aktiv målgrupp.
När Degiro lanserade sin produkt i Sverige gjorde man det utan att erbjuda sina kunder tillgång till handel med ett investeringssparkonto, ISK. Detta sågs av de flesta som en stor nackdel med den holländska aktören.
Även om Degiro initialt lyckades attrahera många nya kunder i Sverige hade man därför väldigt svårt att få dessa att bli aktiva på plattformen.
– Vi hade snabbt många kunder i Sverige, men antalet transaktioner var katastrofalt. Alla våra kunder sa samma sak till oss; ”ni måste skaffa ISK, ni måste skaffa ISK”. Så det blev snabbt ganska uppenbart för oss vad vi behövde göra.
Sedan i mitten av juni erbjuder Degiro handel med ISK, något Gijs Nagel själv tror och hoppas kommer att öka kundernas aktivitet rejält framöver.
– När vi lanserade ISK var det som en återlansering av vår produkt i Sverige. Redan första dagen ökade antalet transaktioner och det ökar nu för varje vecka som går.
Förra veckan lanserade Degiro även handel med nordiska derivat. Nu när man äntligen är igång på riktigt ser Gijs Nagel med tillförsikt på framtiden. Det uttalade målet i termer av marknadsandel i Sverige är 25 procent.
– Vi har en fulländad produkt för den svenska marknaden i och med dessa två lanseringar. Våra derivat är dessutom 97 procent billigare att handla med än vad kunderna är vana vid. Aktiehandel är också billigare än vad kunderna är vana vid. Jag tycker att de svenska aktörerna erbjuder en väldigt bra produkt faktiskt, jämfört med till exempel sydeuropeiska mäklare. Men helt ärligt, med den prisskillnaden som vår produkt innebär kan jag inte se något annat utfall än att vi slår konkurrenterna fullständigt. Det finns ingen som helst anledning till att stanna hos Avanza eller Nordnet. Det kommer att ta lite tid, men Degiro kommer att vara den marknadsledande nätmäklaren i Sverige så småningom.
Att den holländska utmanaren lägger sig så pass långt under de andra aktörernas avgifter är anmärkningsvärt. Exemplet med den nordiska derivathandeln är kanske allra tydligast. Degiro tar 5 kronor i avgift per transaktion, medan genomsnittet bland övriga aktörer är cirka 150 kronor.
– Vi har valt en avgiftsstruktur som vi tror är hållbar inte bara idag utan också om 10-20 år. Vi försöker inte bara nå så höga marginaler som möjligt idag, och sen hoppas på att ingen kommer in och lägger sig under oss, förklarar Gijs Nagel.
Hur långt ner kan avgifterna pressas tror du?
– Det kommer att finnas en gratis nätmäklare i Sverige så småningom, och i alla länder i världen. Dessa kommer troligtvis att vara annonsbaserade, så det blir lite annorlunda. Jag tror att folk ändå kommer att välja oss, givet att vi har så pass låga avgifter. Om man ska välja en mäklare med en annonsbaserad modell så måste man verkligen gilla reklamen tror jag.
Ni kommer inte själva gå över till att vara en annonsbaserad gratismäklare?
– Kanske, man vet aldrig. Det är något som vi också skulle kunna göra. Men just nu har vi Degiro och det är en helt annan modell. Så det krävs en del research först. Om 3-4 år kommer handel att vara gratis tror jag, så det kan vara något vi också är intresserade av.
Något som Gijs Nagel genomgående återkommer till är den förvåning han känner över att ingen tidigare har gjort det som Degiro gör just nu. Han menar att utvecklingen där man går mot en i princip avgiftsfri handel är oundviklig och att det borde ha skett för länge sedan. Att detta skaver i konkurrenternas ögon är heller inget han sticker under stol med.
– Vi inser ju givetvis att det här är en stor grej. Sammanlagt betalar kunder i Sverige årligen drygt 2 miljarder kronor i avgifter till nätmäklare. Och så fort de byter till oss försvinner de intäkterna för våra konkurrenter. Så de pengar som tidigare gick till dyra kontorsbyggnader, dyra bilar och höga löner försvinner. De får hitta på något annat. Jag vet att konkurrenterna inte gillar det faktum att vi existerar. Vi raderar ju deras existensberättigande, och det är ju inte kul för dem, säger Nagel.
Oavsett om Degiro är en aktör som har kommit för att stanna eller ej kan man nog förvänta sig en del strukturella förändringar i branschen framöver. Gijs Nagel själv är dock väldigt segerviss, vilket nog få har missat vid det här laget.