Idag går analysbolaget Mergermarkets senaste nordiska M&A och Private Equity-forum av stapeln i Stockholm. Under den första delen av dagen diskuteras allt från förvärvsaktivitet, tillgång till lånefinansiering samt aktieägaraktivism.
"Det är underpresterarna som driver aktivisternas intresse"
Mest läst i kategorin
Aktieägaraktivism är vanligast förekommande i Nordamerika. Men enligt paneldelatagarna – Lars Odin Mellemseter från Constructive Capital, Erik Mathiesen från Storm Capital Management, Will Peters från Barclays och Michael Henson från Sard Verbinnen & Co – börjar det bli vanligare i Norden och Europa.
Att det varit populärt i USA beror på gynnsamma marknadsförhållanden där. USA:s kapitalmarknad är enrom och det finns många bolag som varit i behov av nya idéer, menar Michael Henson.
Om potentiella ägare från andra länder ska göra intåg i en ny marknad som Norden krävs ännu mer analys och de måste vara hårdare i sin due dilligence-process, menar panelen.
Trots att företeelsen börjar bli vanligare i Europa ser dock Constructives Mellemseter inte att fler amerikanska ägare börjar komma till Sverige.
När diskussionen går över till vad som driver en aktivistägare så är värdet det som lyfts fram som det viktigaste.
– Vi tittar på värde, bolag som är undervärderade på aktiemarknaden och som kanske har en ledning som inte presterar av strategiska skäl. Men bolag måste vara billiga. Det är underpresterarna som driver aktivisternas intresse, säger Mellemseter.
Men många bolag är inte positivt inställda till olika aktivistägare och aktivistfonder. Och ofta stänger man dörren och undviker en diskussion med dem.
Rådet från Barclays Will Peters är istället att vara mer öppna, men att äga diskussionen genom att ha den rätta analysen som stödjer den långsiktiga strategin.
Michael Henson från Sard Verbinnen utvecklar vidare:
– Åsikterna är vanligtvis sådana att aktivism är ett disruptivt element vilket gör att bolagen blir defensiva. Men en av de mest disruptiva sakerna man kan göra är att ägna sig åt ett ställningskrig med aktivister. Det är värdeförstörande, säger han.
Paneldeltagarna vill även ta död på myten att aktivistägare är kortsiktiga och menar att de är ute efter att skapa värde i bolag.
– Aktiva ägare tjänar bara pengar om värdet på aktien går upp. Då måste man vara långsiktig för marknaden och se igenom allt som är kortsiktigt, säger Mellemseter.
I Norden är det vanligt med stora och mäktiga familjesfärer som storägare i många bolag, vilket kan vara svårt för internationella investerare att handskas med.
Storm Capitals Erik Mathiesen säger att det ofta kan skrämma bort investerare från utlandet eftersom det är svårt att gå emot ett bolag med en storägare som är långsiktig i sitt innehav.
Mellemseter uppger att Constructive Capital i de flesta fall av den sorten håller sig borta från en affär då en storägare alltid har en klar syn på strategin medan Will Peters framhåller vikten av att titta på ägarstrukturen i bolag innan man ger sig in.
Innan aktivistpanelen diskuterades företagstransaktioner i en annan där andra deltagare pratade om det nuvarande marknadsläget. Det nämndes att IPO-marknaden var het förra året men att det saktat ner i inledningen av 2016.
Om det fortsätter så påverkar det riskkapitalbolagen och andra som vill göra exits men det kan även öppna upp marknaden för andra typer av köpare, menar Swedbanks corp-chef Joacim Sjöberg.
Han tror även att Sverige blir dragloket som driver den nordiska M&A-marknaden de kommande 12-18 månaderna.
Swedbanks analyschef Olof Manner sa i sitt öppningsanförande att läget ser bra ut för M&A-branschen trots en underlig marknad med många risker.
Men i en sådan föränderlig och turbulent värld finns även möjligheter och där tog han upp oljepriset som exempel. Oavsett om det går upp eller ner framgent så kommer det bli en hel del aktivitet på M&A-sidan.
Dagens första del avslutades med en rapportpresentation med fokus på transaktionsmarknaden. Intralinks och Cass Business School har studerat de senaste 20 årens aktivitet och vad som gör att bolag lyckas eller misslyckas.
Det som presenterades av Intralinks vice president för Strategy and Product Marketing Philip Whitchelo var bland annat att inaktivitet vad gäller M&A leder till underpresterande.
Andra punkter handlar om att bolag som är nya på börsen bör ägna sig år förvärv ofta. Unga bolag som gör det lyckas historiskt sett och måste därför ha en klar M&A-strategi att presentera vid en IPO.
Mognare bolag presterar också väl på marknaden ju oftare de förvärvar medan de och yngre bolag borde vara försiktiga vad gäller avyttringar, enligt rapporten.