Realtid

Deras algoritmer ska slå pensionsjättarna på fingrarna

Miriam Istner-Byman
Uppdaterad: 24 okt. 2019Publicerad: 24 okt. 2019

Lifeplan är den digitala rådgivaren som utmanar pensionsjättarna. "Marknaden har blivit mycket mer upplyst om fördelarna med oberoende rådgivning", säger grundaren Karl Erlandzon.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den digitala pensionsrådgivaren Lifeplan grundades 2007 av finansdoktorerna – de har båda forskat om pensionssparande – Karl Erlandzon och Evert Carlsson som en reaktion på hur förvaltningen av pensionssparande ser ut och hur den borde se ut.

– Istället för att erbjuda pensionslösningar som är individanpassade utgår den gängse pensionsrådgivningen från låg, mellanhög och hög risk. Vi ansåg att man behövde ta hänsyn till fler faktorer när man bestämmer sig för hur pensionspengarna ska placeras, säger Karl Erlandzon, som fortfarande är verksam inom bolaget som vd.  

– Det är vanligt att rådgivare inom pensionsinvesteringar i själva verket är försäljare. Här upplevde vi att det fanns behov av en ärlig, transparent och oberoende pensionsrådgivare. 

Lifeplans affärsidé bygger på idén om att vara en oberoende placeringsrådgivning, utan kickbacks, provisioner eller egna fonder som riskerar att påverka råden till kunden. Sedan 2012 är Lifeplan en del av Benify-koncernen, som är  Sveriges ledande företag inom personalförmåner.

– Vi vill inte bedriva någon försäljning utan vår ambition är istället att individanpassa våra råd till varje kund med hjälp av algoritmer som tar hänsyn till individuella förutsättningar, säger Karl Erlandzon. 

Att erbjuda en oberoende rådgivning är en utmaning enligt Karl Erlandzon, eftersom det kräver att man tar betalt för rådgivningen.

– Av tradition är man inte van att betala för sin pensionsrådgivning. Att arbeta med en modell som är oberoende kräver ju att man tar betalt, eftersom det inte rör sig om försäljning. 

Hur hanterar ni den utmaningen?
– För oss handlar det om att utbilda marknaden om fördelarna med en oberoende rådgivning. Dessutom har vi haft mycket kontakt med Finansinspektionen om att det måste framgå tydligare vilka aktörer som är oberoende och inte. Glädjande nog regleras det numera i lag. 

ANNONS

Lifeplans tjänster vänder sig främst till medelstora bolag som ligger i intervallet 20 till 50 000 anställda. Totalt består Lifeplans kundstock av cirka 700 företag som tillsammans har cirka 300 000 medarbetare. Kapitalet under rådgivning uppgår till 70 miljarder kronor. 

Hur har kundbeteendet förändrats sedan ni startade?
– Marknaden har blivit mycket mer upplyst om fördelarna med oberoende rådgivning. Vi upplever även att kunderna numera känner sig bekväma med att använda digitala tjänster och att de gärna vill ha kontroll över hur deras pengar placeras.

Hur vill ni utvecklas?
– Vi vill växa i Sverige. Även om vi är stora här finns det fler som behöver vår hjälp. Vi tittar även på möjligheterna att expandera utomlands. Pensionssystemet skiljer sig åt mellan olika länder och ju fler valmöjligheter systemet erbjuder desto större är behovet av våra tjänster. Just nu tittar vi framförallt på att expandera till Norge och Storbritannien. 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS