Svensk industri står för en betydande andel, runt 20 procent, av Sveriges BNP, och är därmed enormt viktig för vår välfärd. Vi har det som krävs för att lyckas, men det börjar bli bråttom, skriver Filip Stål, Nordenchef på PTC och Martin Friis, National Co-ordinator Testbed Smart Production, Produktion 2030 på Teknikföretagen.
Den svenska välfärden är beroende av den digitala stambanan – Industri 4.0
Mest läst i kategorin
Svensk industri står för en betydande andel, runt 20 procent, av Sveriges BNP, och är därmed enormt viktig för vår välfärd. Samtidigt präglas industrin av nya trender som ställer krav på företagen att utvecklas, i form av alltmer individualiserade produkter, kortare produktlivscykler och ökad databeräkningskraft. För att lyckas konkurrera på världsmarknaden i ljuset av detta måste svenska industriföretag omgående ta nästa steg mot att digitalisera sina verksamheter i linje med Industri 4.0. För att klara det krävs en rejäl satsning på kompetens och värdeskapande samarbete inom och över företagsgränser. Vi har det som krävs för att lyckas, men det börjar bli bråttom.
Precis som svensk industri i sin begynnelse under mitten av 1800-talet var helt beroende av utbyggnaden av stambanan, den järnväg som löper över hela vårt land, är industrin idag helt beroende av en digital stambana som möjliggör effektivisering, digitalisering och värdeskapande i de industriella värdekedjorna. Det är först då svensk industri kan bli så innovativ som krävs för att konkurrera med globala aktörer.
I likhet med Tyskland är vi generellt sett strategiskt kompetenta och har en hög innovations- och digitaliseringsgrad i många branscher, men just inom industrin är så inte fallet trots att tekniken redan finns. Det beror till stor del på industrins historiska arv i form av utrustning, system, organisation och kultur, som inte bara går att byta ut i en handvändning. Dessutom ser många industriföretag på digitalisering som en taktisk teknikinvestering som förväntas ge en snabb och konkret ROI. Eftersom det är svårt att räkna på vad det är värt att som företag snabbt och smidigt kunna förutse och agera på nya utmaningar och möjligheter, har de svenska industriföretagen varit alldeles för försiktiga i sina digitala satsningar. Här måste företagen inse att satsningar på digitalisering och den digitala stambanan handlar om strategiska och långsiktiga investeringar med fokus på de potentiella effekter dessa möjliggör. Digitalisering innebär att driva förändring av organisation och kultur för att skapa en grundläggande digital infrastruktur, digital kompetens och tillhörande arbetssätt. Det handlar alltså inte bara om att göra saker rätt, utan också om att överhuvudtaget göra rätt saker. Det uppnår man inte genom att jobba på i gamla hjulspår. I stället måste man digitalisera verksamheten så att företaget i realtid kan utbyta data med andra företag och mellan system. Smart använd kan datan ligga till grund för såväl effektivisering och automation som framtidens innovationer.
”Eftersom det är svårt att räkna på vad det är värt att som företag snabbt och smidigt kunna förutse och agera på nya utmaningar och möjligheter, har de svenska industriföretagen varit alldeles för försiktiga i sina digitala satsningar.”
Digitalisering handlar till stor del om att samarbeta både internt och externt för att skapa affärsvärde. Även om många svenska industriföretag inte kommit så långt här, har vi en fördel i form av den svenska arbetskulturen. Sverige är ju nämligen känt för att organisationer har relativt få hierarkier. Det innebär bland annat att anställda vågar dela med sig av sina insikter och kunskaper utan att hållas tillbaka av titlar. Vi är dessutom redan så vana att samarbeta att vi ibland blir kritiserade för att vi inte ens vågar fatta beslut utan att fråga alla andra först. Just detta är en fördel för utvecklingen av den digitala stambanan eftersom just samarbete är den kanske allra viktigaste parametern för kommande framgångar då innovation frodas i mångfald av kunskap och perspektiv.
Vi vet att Sverige har alla möjligheter att ligga i framkant. Vi har rätt förutsättningar för att lyckas; vi gillar att samarbeta och vi har tekniken. Men för att lyckas måste svenska industriföretag bli modigare och våga experimentera mer. Genom att våga misslyckas, och inte bestraffas för det, kan en innovationsmiljö skapas och blomstra. Den internationella konkurrensen ökar snabbt och om inte svenska industriföretag arbetar fram nya affärsplaner med innovation och samarbete i centrum riskerar de att hamna på efterkälken och kan tvingas flytta från Sverige. Det vore inte bara tråkigt utan också förödande för den svenska välfärden. Etableringen av den digitala stambanan är absolut nödvändig för oss alla.
”Vi vet att Sverige har alla möjligheter att ligga i framkant. Vi har rätt förutsättningar för att lyckas; vi gillar att samarbeta och vi har tekniken. Men för att lyckas måste svenska industriföretag bli modigare och våga experimentera mer.”
Filip Stål
Nordenchef, PTC
Martin Friis
National Co-ordinator Testbed Smart Production, Produktion2030, Teknikföretagen