Fram till 2030 står näringslivet inför en avgörande utmaning: att uppfylla ambitiösa klimatmål. För detta krävs innovation – och för företag är 2024 ett kritiskt år då vägen för nödvändig innovation mot klimatmål måste läggas. För att nå framgång 2030 krävs redan nu ett fokus på en kombination av teknologisk mognad, skalbara affärsmodeller och en synkronisering med marknadsefterfrågan. Det skriver Mattias Axelson, PhD., Research Fellow, Handelshögskolan i Stockholm, House of Innovation Program Director, SSE Executive Education.
"Den lönsamma vägen mot 2030 års klimatmål måste börja nu"
Mest läst i kategorin
Teknologins mognad är central för att lyckas med omställningen. Innovation är nyckeln, men förväntningarna på genombrott måste balanseras med realistiska bedömningar. Det tar i regel tid innan ny teknologi blir kommersiellt gångbar och får stor påverkan. Teknologier som förväntas ha en betydande inverkan 2030 bör därför redan 2024 ha nått en betydande mognadsgrad. Att agera pragmatiskt och inte enbart hoppas på framtida genombrott blir avgörande.
Skalbarheten hos nya affärsmodeller är likaså av stor vikt för att målen om väsentlig miljömässig och affärsmässig effekt ska nås. Digitala tjänster kan snabbt skalas, men förändringar som involverar industriell kapacitet tar tid. Det är väsentligt att utvärdera nya affärsmodeller utifrån deras potential att växa rimligt inom en tidsram på cirka fem år. Realistiskt sett borde grunden för hållbara affärsmodeller antingen redan vara under utveckling eller på väg att inledas.
En annan aspekt är att tajma marknadens efterfrågan. Genomslag för nya hållbara affärer är beroende av en växande köpkraft för mer hållbara alternativ. Det är en
balansgång mellan att investera tidigt för att leda marknaden och att avvakta för att minimera riskerna. Att utveckla förmågan att hantera denna balansakt för väl tajmad synkronisering med marknadens framväxt är avgörande för att lyckas och bör därför prioriteras högt.
Tiden spelar en avgörande roll och varierar mellan olika företag och branscher. Men för många börjar den bli knapp om 2030-målen ska uppnås. Det är därför nödvändigt att agera nu för att säkra en hållbar och lönsam framtid. För att nå de ambitiösa klimatmålen fram till 2030 krävs en helhetssyn på innovationsarbetet framåt. Stora insatser kommer att krävas av företag när gamla syn- och arbetssätt nu måste omprövas. Fokus på teknologi, skalbara affärsmodeller och förmågan att tajma marknadens behov är kritiska komponenter i företags lönsamma klimatarbete fram till 2030.
Mattias Axelson
PhD., Research Fellow, Handelshögskolan i Stockholm, House of Innovation Program Director, SSE Executive Education