Storbankerna utmanas av fintech-bolag, Google och Facebook. Genom digitala avdelningar vill Swedbank och Nordea bli mer innovativa och hitta nya startup-samarbeten. "De har idéerna, men vi har kunderna", säger Nordeas nya digitalchef.
"De vill lägga beslag på vår inkomstbas"
Mest läst i kategorin
Utbudet av finansiella tjänster är rekordstort – och konkurrensen hårdnar. Otaliga små snabbfotade finansföretag erbjuder smidiga och kundvänliga produkter.
I Stockholms har över fem miljarder investerats i segmentet senaste åren. Traditionella aktörer försöker hänga med i utvecklingen. Och en stark trend är digitala storsatsningar.
Swedbanks nya digital banking-avdelning är ett exempel. Den ska främja och bidra till innovation och leta efter fintech-samarbeten.
– Målet är att bli den bästa digitala banken i framtiden, säger avdelningens tillförordnade chef Lotta Lovén till Realtid.se.
Nyligen meddelade även Nordea att man bildar en liknande division med namnet "group digital". Den ska ledas av Nordeas nuvarande CIO Poul Raaholt som blir CDO, chief digital officer, samt Ewan MacLeod som arbetat med digitaliseringsfrågor på Royal Bank of Scotland tidigare.
Vill åstadkomma "vaniljbulledoft"
Båda bankerna siktar mot snabba och enkla produkter och utökad rådgivning. Swedbanks plattformar ska vara lika inbjudande som bankens kundkontor, enligt Lotta Lovén.
– Vi vill ge känslan av ett fysiskt möte och åstadkomma "vaniljbulledoften" även i den digitala världen. Det som skapar en hemtrevnad och stark kundrelation, säger hon.
Swedbank inledde i maj även ett partnerskap med svenska startupen Spinklebit – för att kunna erbjuda sina kunder en aktieapp som påminner om Nordnets Shareville och Avanzas Placera.
– I det fallet har vi också tänkt oss en lärande resa i form av en aktieskola. Det kan handla om vad man ska tänka på runt sina placeringar och sparande, säger Lotta Lovén som också berättar att banken för samtal med flera andra startups, men att de hemlighålls tills vidare.
Har det blivit mer riskfyllt att investera i nya finansiella tjänster efter Brexit?
– Det handlar mer om att hitta partners som har en genuint bra tjänster. Vi har inte gjort någon bedömning om Brexit kommer påverka utbudet av det. Samtidigt finns det många svenska bolag med intressanta tjänster. Vi behöver inte springa över oceaner.
Fintech ett av flera bankhot
Nordea startade i höstas ett accelerator-program i Helsingfors för startups och som efter sommaren expanderar till Stockholm.
Den nya enheten "digital group" ska hålla ett öga på vad det ger, men också vända blicken utåt.
– Ibland kommer vi samarbeta, andra gånger finansiera och i vissa fall kanske göra uppköp, säger Poul Raaholt.
Han menar att banker och andra traditionella finansaktörer måste ta fintech-hotet på allvar och inte isolera sig.
– De vill lägga beslag på vår inkomstbas. Å andra sidan är de potentiella partners. De har de goda idéerna, men vi har kunderna. Samtidigt finns det fler aktörer som har stora "kundbaser" i dag, exempelvis Google och Facebook. Så det är inte bara ett hot, utan flera, säger Poul Raaholt till Realtid.se.
Ligger storbankerna långt efter fintech-startups när det kommer till ny teknik och kundvänliga tjänster?
– Det är svårt att säga vad som är före och efter utvecklingen här. Som sagt har de ofta bra idéer, medan vi har många kunder. Men ja, det är vikigt att "step it up" nu och öppna upp sig mot den omgivande verkligheten, säger Poul Raaholt.
Lotta Lovén på Swedbank är inte lika oroad och välkomnar uppstickarna. Hon tror inte heller att alla fintech-startups överlever på egen hand, vilket öppnar för samarbeten.
– De är bra för hela branschen och ger oss möjligheter att hitta nya partners. Ofta är de snabbare på att erbjuda nya tjänster. Vi tror inte heller att vi på egen hand kommer att orka ge det vi vill ge till våra kunder – och att vi är bäst på att utveckla alla tjänster, säger hon.
"Plats för både varuhus och skoaffärer"
Samtidigt ligger Swedbank i framkant på vissa områden, enligt Lotta Lovén.
– Vår tjänst "Utgiftskollen" var till exempel före sin tid. Jag träffade nyligen även en engelsk fintech-bank som pratade om tjänster som är nya för engelska kunder, som "Snabbspar" och "Snabbsaldo" som vi har haft länge. Så vi är väl positionerade.
En vanlig kritik är dock att de traditionella bankernas erbjudanden är allt för breda. Kunderna är mer illojala och kräsna än någonsin och efterfrågar skräddarsydda tjänster för sina specifika behov.
Men Lovén menar att det ena inte behöver utesluta det andra.
– Vi ser en fragmentisering nu. Men många vill samtidigt ha det bekvämt. Det finns plats för både varuhus och skoaffärer inom bankbranschen. Vi ska både tillhandahålla nischade produkter som Swish och mobilt bank-id och breda erbjudanden.