Sprinkle satsar, i samarbete med FCG Fonder, på privata investerare i Sverige som vill investera i snabbväxande pre-IPO-bolag.
De startar fond som ska låta privatpersoner investera i onoterade enhörningar
Mest läst i kategorin
Pipo är namnet på fonden som Sprinkle ska lansera under första kvartalet i samarbete med FCG Fonder, med målet att öppna pre-IPO-marknaden för privatinvesterare. Då fonden kommer listas blir det fullt möjligt för alla svenskar att investera i den och därigenom få exponering mot onoterade enhörningar.
– Vi har hjälpt våra institutionella kunder med pre-IPO-marknaden under en tid och bara under 2021 så har vi levererat över 8 miljarder i Pre-IPO-aktier. Sprinkle har alltid haft som mål att förenkla och ge tillgång till kapitalmarknaden. Pipo-fonden är ett jättekliv i den riktningen då för första gången någonsin vi dödliga kan investera i världens mest eftertraktade bolag, säger Alexander Wallin, vd för Sprinkle, till Realtid.
Sprinkle har, genom investeringssimuleringsplattformen Sprinklebit, en befintlig användarbas i Sverige om cirka 60 000 personer. Globalt har plattformen cirka 175 000 användare varav merparten finns i USA.
– Den tunna röda tråden handlar om att förenkla och ge tillgång till kapitalmarknaden. Med hjälp av Sprinklebit har vi lärt privatinvesterare hur man kommer in på marknaden och nu tar vi nästa steg och sjösätter en egen investeringsprodukt som är helt unik i Sverige, säger Alexander Wallin.
Taket för första emissionen, som planeras ske under första kvartalet 2022, är satt till en miljard kronor.
– Den första emissionen planerar vi till slutet av det första kvartalet. Direkt därefter så listar vi fonden på NGM. Vi får se om vi sätter den första miljarden redan vid första emissionen eller om det blir ytterligare emissioner, säger han.
Vilken inriktning ska fondens investeringar ha?
– Fonden fokuserar på enhörningar, framförallt inom teknik, däribland fintech, SaaS, direkta marknadsplatser, blokedjeteknik. Mellan 75 procent till 100 procent av investeringarna kommer att göras i amerikanska pre-IPO-bolag och noll till 25 procent i europeiska bolag som planerar att gå publikt i USA, exempelvis Klarna eller Revolut.
Han fortsätter:
– Alfan du kan hämta skapas mellan den onoterade och den noterade miljön. Det finns så mycket kapital som kommer in när man går publikt i USA. De stora fonderna får nämligen inte investera i pre-IPO och genom noteringen kommer den stora värdeökningen, utövert värdeökningen i själva bolaget som växer. Det finns helt enkelt en alfa att hamna bara genom att ligga precis innan dessa stora fonder kommer in.
”De stora fonderna får nämligen inte investera i pre-IPO och genom noteringen kommer den stora värdeökningen, utövert värdeökningen i själva bolaget som växer. Det finns helt enkelt en alfa att hamna bara genom att ligga precis innan dessa stora fonder kommer in.”
Vilka avkastnings- och tillväxtmål har ni satt för Pipo?
– Tittar man på traditionella private equity-fonder så har man en placeringsperiod om i snitt 24 månader och man får ingen eller en mycket liten avkastning under de första två åren och därefter minst 20 procent avkastning per år. Skillnaden med en pre-IPO-fond som Pipo är att vi placerar kapitalet direkt, skippar denna 24 månaders placeringsperiod, och kan nästa från start ha en avkastning på minst cirka 20 procent.
Han fortsätter:
– Vi riktar in oss på pre-IPO-bolag som planerar att gå publikt i USA där man kan få mellan två eller tre gånger ursprungsvärderingen. Det som är unikt med vår uppsättning är att vi satsar på onoterade miljö med snabb turnaround.
– Vår fond har ett kort fondliv i och med att vi kan investera i bolag som ska gå publikt inom 12 till 36 månader. Sedan så betalar man tillbaka eller återinvestera pengarna; du låser inte in ditt kapital på längre tid än fem år.
”Det som är unikt med vår uppsättning är att vi satsar på onoterade miljö med snabb turnaround.”
Hur länge har ni jobbat med Pipo?
– Vi började redan i mars 2020 när covid bröt ut. Vi fick då förfrågan från institutionella kunder om hur vi skulle kunna paketera och distribuera pre-IPO-aktier i Europa. Vi tittade på att göra detta genom vår egen AIFM-fond men valde bort det efter vi pratat med FCG Fonder och anlitade dem som fondförvaltare.
Enligt Pipos upplägg förvaltas fonden av FCG Fonder medan Sprinkle Groups dotterbolag SprinkleBit Capital fattar beslut om vilka investeringar i onoterade bolag som ska göras.