När RydinCarlsten och Lindahl gick ihop blev Maite Eriksson av med jobbet. Nu har hon startat en nischad juristbyrå som enbart fokuserar på varumärken.
De startade egen juristbyrå
Mest läst i kategorin
– Jag tyckte att det fanns ett behov i branschen och jag vill framförallt vända mig till små- och medelstora företag, säger Maite Eriksson.
Till skillnad från timarvoden erbjuder firman fast pris för varje uppdrag, vilket visas öppet på hemsidan.
– Jag skiljer mig lite i och med att jag har fasta priser, säger hon och berättar att redan första första veckan fick hon sin första kund.
– Det blir mycket enklare för företagarna att beräkna.
Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Juridik som skickas ut varje torsdag.
Maite Eriksson var provanställd på RydinCarlsten i ett halvår. I samband med sammanslagningen med Lindahl var hon en av de som fick se sina provanställningar avslutade.
Innan hon blev uppsagd hade Maite Eriksson talat med barndomsvännen Madeleine Kock om att de borde dra igång en egen byrå.
När det stod klart att hon inte längre kunde fortsätta på det nya Lindahl bestämde de sig för att starta firman Varumärkesombudet.
– Jag tycker att varumärken är det roligaste som finns. Det är kreativt. Det är en symbol för det man gör och innehåller massa av egenskaper. Därför måste man skydda det.
Men, tillägger Maite, mindre företag är inte så bevandrade inom immaterialrätt.
– De har ingen kunskap om det utan är mer fokuserade på andra saker såsom försäljning.
Varför tror du att allt fler nischade byråer poppar upp?
– Det kan ju vara så att man behöver en viss kompetens och sen blir det mer personligt. Det blir enklare att ha kontakt med någon som förstår dem.
Visst känner hon av finanskrisen men tror att den öppnar upp för nya typer av verksamhet, såsom nischade byråer med fasta och lägre priser.
– Vi ser på hemsidan att det har varit ett stort intresse. Men det är ingenting man tjänar miljoner på i nuläget, säger Maite Eriksson.
– Fast jag har stora visioner. Jag vill bli störst på det här i framtiden!
När Maite Eriksson blev varse om att hon inte skulle fortsätta på Lindahl tänkte hon i positiva banor.
– Då gör jag något eget, något nytt och ännu roligare. Vi hade ju talat om det här tidigare och sedan ringde jag upp Madeleine och vi började som två idésprutor, inom några dagar hade vi satt upp en hemsida och sedan körde vi igång, säger
– Det roligaste är att prata med sina kunder. Det svåraste är att få dem.
Hur gör ni då?
– Vi skickar information, går på galor, åker på mässor, försöker att träffa kunder och berätta hur viktigt det är. Det handlar inte alltid om att pracka på någon försäljning. Men sedan berättar jag att jag har en tjänst som kan hjälpa dig.
Det behöver inte vara så svårt för ett bolag att skydda sitt varumärke. Det går ju att registrerar sitt namn vid PRV.
Att skydda ett varumärke ser Eriksson som en slags försäkring så att inte ett annat företag registrerar samma namn och de går miste om ett värde som de har skapat.
– Men man kan skydda sig i olika klasser och då måste man tänka på hur verksamheten ser ut nu och i framtiden – om man vill ha en nationell eller internationell registrering.
Det är ju snart sommar…
– Jo, men vi lägger ändå allt krut nu. Fast det börjar ju märkas att sommaren kommer. Men vi vet sedan tidigare att det slår till i september. Vi får se hur det går. Jag känner mig inte ett dugg nervös.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.