BDO toppar SKI:s kundnöjdhetsundersökning för åttonde året i rad. Här förklarar SKI och BDO själva hur det har kunnat gå till.
“De har hittat sitt framgångsrecept”
Mest läst i kategorin
Förtroendet för revisionsbranschen är mycket högt bland kunderna visar Svensk Kvalitetsindex (SKI) årliga företagsundersökning.
– Årets undersökning är gjord under brinnande covid-19-tider. Vi noterar att revisionsbranschen når fortsatt höga nivåer inom proaktivitet, initiativförmåga och professionell klagomålshantering. Det är en bransch som verkligen kavlat upp ärmarna under krisen, säger Johan Parmler, vd på SKI.
Revisionsbranschen-kundnojdhet.jpg
Branschsnittet ligger på 72,1, en liten nedgång jämfört med 72,8 året före. Branschen får höga betyg när det gäller att ge tydliga råd, vara engagerad i sina kunders verksamhet och se helheten.
– Klagande kunder är nästan mer nöjda med sina revisionsbyråer än de som inte klagar. Det ser vi som unikt med den här undersökningen, säger Johan Parmler.
Bland Big Four – de världsledande konsultjättarna – kommer EY sist med en kundnöjdhet om 69,1, men Johan Parmler menar att den siffran fortfarande är hög i jämförelse med andra branscher och företag.
– Man ska komma ihåg att den som kommer lägst i denna undersökningen inte har missnöjda kunder. 69,1 är ett resultat som andra bolag i andra branscher skulle vara avundsjuka på, säger Johan Parmler.
Att BDO har toppat listan de senaste åtta åren förklarar Johan Parmler med deras nära kundrelation. I år fick bolaget ett värde på 77,9.
– BDO och Mazar lyckas vara nära kundernas affärer och bidra i en tät dialog. Då är de inte längre tjänsteleverantörer utan mer partners till kunderna. De lyckas komma innanför skjortan på företagen vilket årets undersökning visar. De har hittat sitt framgångsrecept, säger Johan Parmler.
Malin Nilsson, vd på BDO i Sverige, instämmer i resonemanget och lägger till:
– I grunden handlar det om vår kultur. Den genomsyrar våra kundrelationer men också hur vi rekryterar. Vi har höga krav på kvalitet och kompetens men sätter också stort värde vid service och relationer vilket styr vilka medarbetare som jobbar hos oss.
– Det är också avgörande att vi jobbar i team och har specialister utifrån kundens behov. På ett sätt känns det extra viktigt att förtroendet för oss är så pass högt nu när näringslivet står inför stora utmaningar, säger Malin Nilsson, vd för BDO i Sverige.
Revisionsbranschen-kundnojdhet.jpg2_.jpg
Enligt Malin Nilsson är revisionsbranschen helt beroende av kundernas förtroende. Att förstå kundernas verksamhet och deras utmaningar är ett måste för det revisionsbolag som vill ligga ett steg före.
– Vi kan våra kunders verksamhet och anpassar oss snabbt, vilket gör att vi upplevs relevanta. I det läge vi befinner oss i uppkommer ständigt nya frågeställningar, kring exempelvis regeringens krispaket och likviditetsprognoser.
– De flesta av våra kunder jobbar också på distans och då sätts den digitala kundrelationen på prov. Dialogen och relationen med kunden blir än mer viktig och kundperspektivet har alltid utgjort grunden för vår digitaliseringsresa.
I en bransch där stora delar av tjänsteleveransen får höga betyg kommer framtiden i hög grad att handla om andra frågor som kunder tycker är viktiga. En sådan fråga är samhällsansvar.
Årets studie visar att områden som jämställdhet och mångfald dyker upp som viktiga frågor. Det skiljer sig åt från många andra sektorer, där det istället handlar om resursförbrukning och att ta ansvar för att produkter och tjänster är hållbara.
– Vi tar genom våra tjänster ett samhällsansvar och bidrar till ett välfungerande näringsliv. I vårt hållbarhetsarbete har vi ett stort fokus på medarbetarna och just jämställdhet. Vi vill vara jämställda på alla nivåer och jobbar aktivt med ämnet via exempelvis mentorskap, säger Malin Nilsson.