Att hantera data på ett begripligt, ekonomiskt och insiktsfullt sätt har blivit en viktig konkurrensfördel för i stort sett samtliga bolag inom finanssektorn, skriver Johan Östlund, enterprise-chef på Dell Technologies.
Data nya hårdvalutan för finanssektorn – därför behöver branschen ta sig i kragen
Mest läst i kategorin
Detta är en argumenterande text med avsikt att påverka. Åsikterna som förmedlas här är skribenten/skribenternas egna.
Att hantera data på ett begripligt, ekonomiskt och insiktsfullt sätt har blivit en viktig konkurrensfördel för i stort sett samtliga bolag inom finanssektorn. Varje dag hanterar branschen enorma mängder kund- och marknadsdata och är sannolikt den mest dataintensiva sektorn i den globala ekonomin. Till exempel samlar banker in data från insättningar och uttag i bankomater, betalningar online och kundprofildata. Man använder också data för att bättre kunna komma till rätta med bedrägerier.
Problemet är att strategin för att hantera de stora datamängderna sällan är tillräckligt väl anpassad och optimerad efter den verklighet vi lever i. Traditionella aktörer utmanas av startup-företag som redan från start arbetat aktivt med att ta tillvara på data och omvandla den till faktiska affärsvärden. Risken att hamna på efterkälken på grund av ineffektiva arbetsmetoder är därmed överhängande, även för de största bolagen.
Finansbranschen är inte unik på något sätt. Analytiker förutspår att världens samlade dataanvändning kommer att fördubblas de kommande tre, fyra åren. I en nyligen publicerad Forrester-studie angav 37 procent att ”sourcing, insamling, hantering och styrning av växande datamängder” är en av organisationens största utmaningar. Det är många som kämpar för att klara av att anpassa sig till den datadominerade verkligheten.
Dessutom väntas de ostrukturerade datamängderna tredubblas till 2024. Under det senaste decenniet har finansiella aktörer investerat kraftigt i tekniker för att upptäcka och bearbeta data. På grund av utvecklade kundförväntningar, regleringar och den växande konkurrensen hos nya fintech-bolag har finanssektorn inte råd att lämna stora mängder data outnyttjade.
Så vad behöver göras för att minska risken att gå vilse i denna djungel av ostrukturerad data?
För det första måste de team som hanterar data få bättre stöd när det gäller att ta fram mer och bättre data. Det här är ett arbetssätt som behöver genomsyra hela organisationen – och ha ordentligt stöd hos ledningsgruppen. När organisationens data får bättre kvalitet blir det också möjligt att dra nytta av dem.
Den andra aspekten är mer teknisk – organisationer behöver bygga en infrastruktur som klarar av att hantera såväl insamling som bearbetning av från nätverkets så kallade edge (längst ute, exempelvis på lokalkontor eller fysiska terminaler) hela vägen upp i organisationens hybrid-moln. För att göra det möjligt behöver man hitta en flexibel leverantör att knyta ett nära samarbete med, någon som kan säkerställa att organisationens data alltid är tillgänglig när det behövs.
Slutligen behöver beslutskedjan från insikt till åtgärd göras så kort som möjligt så att nya innovationer och idéer kan förverkligas snabbare. Många av de startups som poppat upp i finansbranschen de senaste åren är duktiga på att snabbt följa upp och realisera idéer. Här har större aktörer i regel mycket att lära.
Det här är inte något enkelt område att navigera i och vi kommer under de kommande åren säkerligen att få se både avskräckande och goda exempel. Men vi kan redan idag, och med säkerhet, konstatera att de som kommer att lyckas bäst framöver kommer att vara de organisationer som klarar av att modernisera sin datahanteringsstrategi och därmed också gör det möjligt att bygga en bättre kundupplevelse och kontinuerligt uppdatera sin affärsmodell.
Johan Östlund
Enterprise-chef
Dell Technologies