Realtid

Därför satsar Norvestor på camping

Ulrika Fjällborg
Uppdaterad: 04 mars 2019Publicerad: 04 mars 2019

Riskkapitalbolaget Norvestor fortsätter att fylla på sin campingportfölj. –  Branschen har god underliggande lönsamhet, mellan 20 och 25 procent i marginal, Karl Svozilik, partner på Norvestor och ordförande för bolagets campingportfölj.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hur kom det sig att ni fick ni upp ögonen för campingbranschen?
– Vi investerar sedan länge i konsumenttjänstebolag och när vi avyttrade vår investering i gymkedjan Elixia till Altor 2011 började vi titta efter ett nytt segment. Vi hittade Nordic Camping & Resort, men då var det för litet, omsatte 25 miljoner på fyra-fem anläggningar. Sommaren 2016 hade bolaget vuxit till 14 anläggningar med 100 miljoner svenska kronor i omsättning. Då köpte vi och sedan har vi förvärvat fler. Nu senast den andra av tre kedjor i Sverige, First Camp. Det gör oss till solklar etta i branschen.

Vad äger ni nu?
–  På två år har vi gått från 14 till 40 anläggningar, 39 i Sverige och en i Danmark, och en omsättning på 100 miljoner till 400 miljoner. Och det finns mycket kvar att göra. Det finns ungefär 2000 campingplatser i Skandinavien och omsättningen är 10 miljarder. Vi har ett bestånd på 1500 stugor som vi kan erbjuda till företagsmarknaden på ett attraktivt sätt

Varför är campingområdet en bra investering?
–  Branschen har god underliggande lönsamhet, mellan 20 och 25 procent i marginal. Den växer stabilt med cirka 5 procent om året. Campingtrenden är stark, runt 10 procent av svenskarna är campare, framför allt bland barnfamiljer och pensionärer. Om du tittar på husbilstrenden växer den med runt 10 procent och vi ser att det går väl i linje med äldres livsstil.

–  Och marknaden är fragmenterad. De flesta campingplatser ägs och drivs av familjer, några av ideella föreningar. De omsätter 5-6 miljoner och tjänar kanske 2 miljoner. Men teknikutvecklingen gör att det krävs investeringar i digitala bokningssystem och ny kompetens för digitala kanaler. Där kan vi komma in och utveckla ett bra kedjekoncept.

Vad har ni för planer framåt?
– Vi har ett skandinaviskt perspektiv. Nu står integration av First Camp högst på agendan fram till sommaren, till hösten har vi ambitionen att fortsätta växa. I Danmark pågår projekt och vi håller på att lära känna den marknaden. Vi kartlägger den norska marknaden, men den är fortfarande okonsoliderad.

– Vi vill utveckla campingerbjudandet och bygga koncept inom restaurang och aktiviteter. Vi hämtar inspiration hos bland andra Skistar när det gäller aktiviteter. Men nej, vi kommer inte att ge oss in på nöjesparker.

Hur kommer ni att förändra branschen?
– Vi vill driva utvecklingen i erbjudandet, göra camping mer attraktivt och skapa en bättre gästupplevelse och nå nya kundgrupper. Majoriteten av campingplatserna kommer att vara kvar som traditionella campingplatser, men vi kommer också att utveckla ett resort-koncept med restauranger och aktiviteter. Camping är en extremt social semesterform och det ska vi ta tillvara och utveckla.

Och när är det dags att checka ut?
– Om tre till fem år. Det bör vara fullt möjligt att få detta till en omsättning på 600-700 miljoner med en med signifikant högre marginal. Men vi låser inte fast oss, det här är en marknad med enorm potential.

ANNONS

Vilka egna erfarenheter har du av camping?
–Inte jättemycket. Vi campade lite med familjen runt om i Europa när jag var liten. Och nu har jag och familjen bott på några av våra ställen.

Var semestrar du helst själv?
–Ofta på olika sommarställen inom familjen. Nu bygger vi en stuga i fjällen i Norge så då blir det nog mycket där.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS