Realtid

Därför säljer alkoholjätten flera vingårdar

Alkoholjätten säljer vingårdar – konsumtionen av vin pekar nedåt
Vinförsäljningen uppvisar lägsta efterfrågan på 27 år. Något som får alkoholbolag att tänka om. (Foto: Unsplash)
Alexander Fellbom
Uppdaterad: 18 juli 2024Publicerad: 18 juli 2024

Konsumtionen av vin är på nedåtgående trend och vinkonsumtionen under 2023 var den lägsta på 27 år. Nu säljer det globala vin- och spritföretaget Pernod Ricard flera av sina vingårdar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det franska vin- och spritbolaget Pernod Ricard som äger bland annat Absolut Vodka, Beefeater Gin och Jameson Whiskey har enligt CNN, valt att sälja flera av sina vinhus.

Beslutet kommer till följd av en minskad efterfrågan på vin. Bolaget valde att avyttra Australian Wine Holdco Limited, som innefattar bland annat vinerna Jacob’s Creek, Orlando, St Hugo och Stoneleigh.

Under årets första kvartal minskade Pernod Ricards vinförsäljning med 7 procent, främst drivet av minskad försäljning av Jacob’s Creek i Indien och Campo Viejo i USA, menar CNN.

Storsatsning på sprit och Champagne

Det frigjorda kapitalet ska nu användas till att utveckling inom företagets befintliga premiumsprit- och Champagneportfölj.

Förra veckan stod det klart att Pernod Ricards ska starta ett nytt företag i USA – North American Distillers, vilket ska bidra till att vidareutveckla företagets sortiment av whiskey, som nu inkluderar Jeffersons och Rabbit Hole.

”Amerikansk whiskey är en dynamisk spritkategori, vår portfölj visar på den enorma potential som finns för tillväxt inom detta segment”, säger Richard Black, vd för North American Distillers, till CNN.

Läs mer:

ANNONS

ABB rasar efter rapport: Tappar tiotals miljarder

Wallenberg-bolag rusar på rapport: ”Väldigt dyr”

Förlusten växer för H2 Green Steel: ”Helt naturligt”

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS