Realtid

Därför rullar Telia ut nytt 5G-nät åt fordonsingenjörerna

Telia 5G
admin
admin
Uppdaterad: 01 okt. 2021Publicerad: 01 okt. 2021

Den femte generationens mobiltelefoni, 5G, rullas nu ut på allt fler ställen i Sverige. Tekniken bäddar bland annat för självkörande fordon – men först behöver fordonsbranschens tillverkare och underleverantörer utveckla 5G-tjänster, något som hittills har varit svårt då 5G bara har funnits på ett fåtal ställen i landet.

ANNONS
ANNONS

Under hösten rullar Telia ut 5G-täckning på Lindholmen Science Park i Göteborg, med syftet att såväl vanligt folk som fordonsbranschens utvecklare ska kunna dra nytta av tekniken.

– Transport- och fordonsindustrin är under en stor transformation just nu och det är viktigt att såväl innovativa startups som fordonstillverkarnas utvecklingsavdelningar får tillgång till 5G för att kunna ta fram smarta lösningar, säger Mats Lundbäck på Telia till Realtid.

Han ansvarar för Telias strategiska satsningsprogram och förklarar att bolaget hittills främst tillgängliggjort ett antal testmiljöer för 5G, men att lanseringen på Lindholmen blir öppen för alla.

– Vi har haft ett antal stängda 5G-miljöer på KTH, i Luleå, Sundsvall och på ett antal större företag, men detta blir det första publikt tillgängliga nät som vi lanserar i en så utvecklingstät miljö som Lindholmen är, säger Mats Lundbäck.

Satsningen på Lindholmen kommer bland annat att ge 5G-täckning för Ericsson, Volvo, Veoneer, Einride, MobilityXlab, och Chalmers tekniska högskola.

– Jag hoppas att den här lanseringen kommer att underlätta för samsynen om hur 5G-näten ska se ut längs våra större vägar för att de ska kunna passa fordonsindustrin. Hittills har vi bara kunnat lösa enskilda användarfall, men genom den här lanseringen får vi en bottenplatta för att kunna lösa tiotusentals problem samtidigt, säger Mats Lundbäck.

Han vill inte avslöja hur stor satsningen är i pengar räknat, men Telias totala 5G-utrullning är en rejäl satsning som redan 2023 ska täcka 90 procent av landets befolkning.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS