Majoriteten av de advokatbyråer som svenska klienter föredrar inom företagstransaktioner och förvärv är svenska – en av trenderna i årets undersökning från analysföretaget Regi.
Därför föredrar kunderna svenska affärsjurister
Mest läst i kategorin
När klienter köper affärsjuridisk kompetens inom M&A är ryktet och det tidigare arbetet helt avgörande. Det visar analysföretaget Regis M&A-undersökning. Tydligt är också att svenska företag gynnar svenska transaktionsintensiva byråer.
– Sverige är en ganska lokal marknad. De internationella byråerna växer sig inte riktigt stora på den svenska marknaden. Det är väldigt landsbundet, säger Ylva Gnosse, expertkonsult inriktad mot advokatbyråer på Regi.
Företaget har specialgranskat hur klienterna uppfattar affärsjuristernas kompetens inom företagsöverlåtelser och förvärv – se vidare i faktarutan.
När företag ska ange vilken byrå man är mest positiv till, som man inte redan är kund hos, utmärker sig Mannheimer Swartling. Närmare hälften av de svarande väljer den byrån. Vinge hamnar tvåa, trots att firman i mätningar har fler transaktioner. Bägge har sina huvudkontor i Stockholm. Även Roschier – med huvudkontor i Helsingfors – ligger högt upp.
Gernandt och Danielsson – med huvudkontor i Stockholm – ligger på plats fyra tillsammans med amerikanska Baker McKenzie, en av få internationella byråer som är ”top of mind” för svenska kunder. Bland de internationella byråer som klarar sig bra finns också amerikanska White & Case och brittiska Linklaters. Men exempelvis DLA Piper och Kirkland & Ellis saknas på Regis tio-i-topp, två av de internationella firmor som brukar placera sig högt på transaktionslistorna i Mergermarkets mätningar.
Lindahl sjunker mest – byrån tappade sin Stockholmsbyrå under 2019 med många tunga transaktionsjurister.
– Det är väldigt viktigt att finnas i Stockholm. De flesta transaktionerna drivs härifrån. Vi finns själva bara i Stockholm. Det är också en av våra viktiga hörnstenar – att vi är en firma under ett tak, säger Maja Wettergren, advokat med inriktning mot M&A på Cederquist, som placerar sig på plats sex på Regis lista.
En orsak till att svenska klienter föredrar svenska byråer kan vara att de blir mer prioriterade där. På de stora internationella jättarna blir man lättare bara en i mängden.
Avgörande för att få ett bra marknadsmässigt avtryck är att göra ett bra jobb så att ryktet på stan sprider sig. Flera byråer berättar att det är vanligt med återkommande klienter – vilket också är viktigt ur en annan aspekt: Den viktigaste utmaningen när kunder ska välja affärsjuridisk byrå vid M&A är affärsförståelse. Att byrån kan ens bransch är också den tredje vanligaste motiveringen till valet av byrå.
– För att kunna rådge måste man ha otroligt stor affärsförståelse. Det handlar inte bara om att kunna läsa årsredovisningar och så vidare utan också om att vara påläst inför varje klientmöte, kunna konkurrenterna, mikroekonomiska faktorer och att ha ett makroekonomiskt helhetsperspektiv, säger Ylva Gnosse på Regi.
Advokatbyrån Delphi placerar sig inte på topp-tio på Regis lista över de byråer som ickekunderna har mest positivt intryck till. De finns däremot med på listan över byråer kunder som har genomfört minst fyra transaktioner under det senaste året kan tänka sig att köpa tjänster från.
– Vi hade naturligtvis hellre velat ha en högre brand recognition. Men vi är på väg att nå ut bättre. De som är klienter hos oss är väldigt nöjda – vi fanns med bland de nominerade till Regis M&A-pris, säger David Aversten, advokat och M&A-specialist på advokatbyrån Delphi.
Han känner väl igen efterfrågan på hög verksamhetsförståelse. Delphi har en spets inom området TMT (technology, media, telecom).
– När man har jobbat på samma sätt mot en viss bransch i flera år bygger man upp en sektorförståelse. I viss mån får vi uppdrag för att klienterna vet att vi är starka inom vissa områden, till exempel techsektorn, säger David Aversten.
År efter år är det trots allt ungefär samma byråer som dyker upp i undersökningarna. Gemensamt är att det är svårt för de mindre byråerna att få uppmärksamhet.
– Du behöver ha en organisation som klarar av de stora transaktionerna. Ett stort team med M&A-kompetens kombinerat med duktiga specialister. Jag tror att det är svårt att hantera om man är en mindre byrå, säger Maja Wettergren på Cederquist.
En stor trend i transaktionerna just nu är ett ökat fokus på hållbarhetsfrågor. Begrepp som CSR – corporate social responsibility – och ESG – environmental, social governance – ligger högt på agendan. Särskilt vid större internationella affärer, inte sällan med riskkapitalbolag inblandade.
– Omfattningen av vår due dilligence har förändrats och omfattar nu regelmässigt frågor som antikorruption, arbetskraftsrelaterade frågor och miljö säger Maja Wettergren.
Digitalisering, IT och AI är nummer tre på utmaningar och behov kring affärsjuridik enligt Regis undersökning. Det kan innebära en mängd olika saker.
GDPR och datahantering är fortfarande ett stort område för många typer av verksamheter vid M&A. Ett annat rättsområde som ofta är inblandat kring digitalisering är immaterialrätt – IP med engelsk förkortning.
– Det påverkar förvärv inom techsektorn, som är stort för oss just nu. Men med digitaliseringen blir området relevant i alla typer av sektorer, säger David Aversten på Delphi.
Digitalisering innebär också att affärsområden uppstår som kan innebära nya risker. Ett exempel är ansvarsfrågor kring autonoma fordon.
Ytterligare en aspekt på digitalisering och AI handlar om hur byråerna själva kan arbeta mer effektivt under en M&A-process. Flera nämner makininlärningsplattformen Luminance som används för att automatisera delar av due diligence-processen.
– För några år sedan var visionen att AI-verktygen skulle ta över due diligence-arbetet. Att juristerna skulle ersättas av robotar. Så har det inte blivit, verktygen är lite för begränsade, säger Maja Wettergren på Cederquist.
– Till viss del kan vi använda dem för att kartlägga klausuler i avtal och vi har nytta av dem som projektledningsverktyg.
Klart är att transaktioner är mycket högt prioriterade på byråerna och att de också är väldigt viktiga för varumärkets renommé.
– Transaktioner är den här branschens flaggskepp. Antalet transaktioner man har genomfört värderar därför advokatbyrån väldigt högt. Advokatbyråerna har inte råd att misslyckas inom transaktioner. Det är exakt här de vill vara. Det innebär komplex rådgivning och sysselsätter många personer, säger Ylva Gnosse på Regi.