Realtid

Därför är spelbranschen så eftertraktad just nu

Spelindustri Embracer Thunderful
Tomas Otterbeck, spel- och teknikinriktad analytiker på Redeye. Foto (montage): Realtid, Redeye
Anders Frick
Uppdaterad: 19 nov. 2020Publicerad: 19 nov. 2020

Embracers aggressiva uppköpsrundor, en het svensk indiescen och producenter som inte kan leverera spelkonsoler i tillräcklig takt – det är några av förklaringarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

Den nya solen i Karlstad är spelförläggaren Embracer som köper upp titlar och studions på löpande band. Strax innan bolaget presenterade sin senaste kvartalsrapport kom nyheter om 13 (!) uppköp av spelbolag till en kostnad av två miljarder kronor.

– Det var så många på en gång att man som analytiker nästan fick huvudvärk, säger Tomas Otterbeck, spel- och teknikinriktad analytiker på Redeye.

Han är personligen väldigt spelintresserad, spelar själv många spel och har därför arbetat upp en god känsla för vilka titlar och spelserier som har kommersiell potential.

– Embracer har numera blivit en jättestor elefant och som analytiker får man fokusera på de mest väsentliga förvärven, för det är de som kan göra skillnad. Mindre förvärv hamnar på marginalen och det gör heller inte så mycket om ett enskilt mindre spel inte skulle lyckas så bra, säger Tomas Otterbeck.

För en månad sedan kom nyheten att kinesiska bolagsjätten Tencent köpt in sig i den lilla svenska spelstudion 10 Chambers Collective. Bolaget grundades av Ulf Andersson, designern bakom Starbreeze Studios succéspel Payday, tillsammans med ett gäng andra Payday-utvecklare. Sedan tidigare har Tencent bland annat investerat i Fatshark, Funcom, Paradox, Sharkmob och Stunlock Studios.

– Tencent är på köpjakt och att de har stort fokus på Skandinavien beror på den starka indiescenen som finns här. Till skillnad från Embracer, som alltid köper hela bolag, så kan Tencent tänka sig att köpa delar av bolag, säger Tomas Otterbeck.

Thunderful Group ska börsnoteras och värderas inför det till 3,4 miljarder kronor. Bolagets främsta intäkter kommer från företaget Bergsala som sedan 1981 har importerat Nintendos produkter och som de senaste åtta åren haft ansvaret för distributionen i alla nordiska samt baltiska länder. Senaste verksamhetsåret omsatte Bergsala Holding 1,4 miljarder kronor och gjorde en vinst på 143 miljoner kronor.

– Detta är ett bolag med en fantastiskt intressant historia. Bergsalas snart 40-åriga import är grundstommen och trots att det handlar om import av hårdvara så får marginalen på nästan tio procent ändå sägas vara hög. En risk, alternativt möjlighet, är att bolaget är väldigt beroende på hur det går för Nintendo. På längre sikt är det däremot de växande vinsterna i helägda spelstudios och förläggardelen som kommer att skapa det mest betydande aktieägarvärdet, säger Tomas Otterbeck.

ANNONS

Under coronapandemin har bolag som Nintendo och Sony sett ett stort uppsving för intresset av bolagens spelkonsoller. Nintendo Switch har varit den snabbast sålda spelkonsollen och under flera månader tidigare i år var den helt slutsåld. Även Sony Playstation 5 har sålt slut.

– Coronapandemin har försäljningsmässigt skapat en situation som liknar julafton. Om det hade gått att möta efterfrågan så skulle vi få se en ännu större topp under julen, men bristen på nästa generations konsoler kommer dämpa tillväxten, säger Tomas Otterbeck.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS