Danske Banks startup-plattform “The Hub” vässas ytterligare. Syftet är att underlätta för de unga bolagen att växa och att nå sina mål.
Danske Bank: “Vi har mycket att lära av entreprenörerna”
Danske Banks digitala plattform the Hub för att knyta samman investerare och startupbolag har fått ett ansiktslyft.
– Nu kan investerare lättare hitta intressanta bolag på vår plattform. Förändringen innebär att investerare nu kan skräddarsy filter som gör det lättare att hitta lovande företag, säger Agnes Theorell, startupansvarig på Danske Bank i Sverige.
Danske Bank lanserade The Hub 2016 i Sverige tillsammans med entreprenörsföretaget Rainmaking. Syftet är att göra det lättare för startupbolag att växa och att nå sina mål. Eftersom efterfrågan har varit stor har nu den digitala plattformen vässats ytterligare.
I det nya filtret kan investerare sortera företag efter storlek och tillväxtstadium. Det ska också vara smidigare att hantera jobbansökningar för de bolag som letar efter spetskompetens. Den som rekryterar kommer kunna organisera bättre bland de sökande och ha en ruta för fria anteckningar till hands. Genom varje steg i anställningsprocessen kommer den som rekryterar kunna hålla koll på var den sökande är i processen, som att en intervju är inbokad eller om kandidaten är intressant eller inte för det aktuella jobbet.
Enligt Danske Bank är The Hub en av Sveriges största jobbportaler för startup-företag. Sedan starten har över 280 000 personer skickat jobbansökningar.
Upplever ni att det är svårt för startup-bolag att hitta rätt kompetens?
– När vi lanserade The Hub intervjuade vi startups från hela Norden där man pekade ut just utmaningen att hitta rätt kompetens som ett problem. Hittar de inte rätt kompetens kan de inte heller skala upp tillräckligt snabbt och då får de svårt att hävda sig i den internationella konkurrensen.
The Hubs företagsprofiler har även förbättrats för att inkludera mer information. Nu kan varje bolag visa sitt nätverk genom att lista sina teammedlemmar och sina investerare. De kommer också kunna berätta om vilka förmåner som bolagen erbjuder, något som ger startups en möjlighet att synliggöra sin arbetskultur.
De jobbsökande kommer att kunna registrera notifieringar för lediga jobb baserat på kompetens och platspreferenser, vilket kommer underlätta för de arbetssökande att knipa drömjobbet.
Hur bör entreprenörsföretag tänka kring sin kommunikation?
– Det är nog vi andra som ska lära oss av hur de kommunicerar. De är födda digitala kommunikatörer och lyckas kombinera vassa digitala strategier och okonventionella verktyg.
Hur gynnar The Hub Danske Bank?
– Jag är övertygad om att vi har Sveriges nästa unicorn på The Hub och där ser vi plattformen som ett sätt att bygga en relation i ett tidigt skede med bolagen. Sedan får vi inte glömma att startups bidrar till tillväxten för Sverige och även det är väldigt viktigt för oss som bank. Dessutom kan vi lära oss mycket av dessa startups och integrera de nya idéerna i våra innovationsprocesser, säger Agnes Theorell.